ANNONS
Annons

Curves i PS vs. Camera Raw - Olika resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Hej!

Skulle nyligen ändra lite i arbetsflödet och låta Camera Raw ta lite större plats, men kom snabbt på varför jag tidigare valt bort detta alternativet. Curves i CR (och således även det vanliga kontrastreglaget) ger ju gula och röda toner en helt annan nyans än exakt samma kurva i Photoshop.

Det jag har gjort är helt enkelt att ta en råbild och nollat alla inställningar. Sedan har jag lagt på en S-kurva i CR och sparat bilden. Efter det ångrar jag justeringen, öppnar den nollade bilden i PS och lägger på exakt samma kurva där.

Man ser det som tydligast i den bifogade exempelbilden på örat och läpparna. Den allmänt senapsgula tonen som hud kan få efter lite ökad kontrast i CR tycker jag i vissa bilder kan bli otroligt ful.

Här kan ni ladda ned bilderna i lite högre upplösning. Öppna båda och flippa mellan dem så ser ni skillnaderna mycket tydligare. http://we.tl/DsH2nNnvfR

Så, är det någon som noterat samma sak? Finns det någon lösning?

Bilagor

• cr vs ps 2.JPG
    cr vs ps 2.JPG
    77.6 KB · Visningar: 425
Du kan inte öppna en RAW direkt i PS. För bättre jämförelse så öppna en jpg fil i ACR och PS istället.

Märkligt, har du konstant färgrymd hela vägen längs båda versionerna?

Jag märkte något liknande någon gång när jag av misstag jobbade i AdobeRGB men tittade på bilderna online där webläsaren antar att allt är sRGB.

(Färgrymd går att välja längst ner i camera raw)

I ACR arbetar kurvan på linjär ProPhoto. Detta gör att färgmättnaden ökar ganska märkbart där man gör kurvan brant. Den är dessutom helt okompenserad, dvs - den gör exakt vad den ska, inget mer och inget mindre.

I PS arbetar kurvan på den färgrymd du valt, i den gamma som färgrymden har. Dessutom utöver detta är kurvan INTE på något sätt korrekt, PS lägger till en hel del korrigeringar för att kompensera för ökad färgmättnad osv.

Prova i PS att dra varje enskild kanal för sig i kurvorna, dvs välj och dra R, G och B individuellt, exakt likadant, och låt "master"-kontrollen vara rak. Detta ger ett helt annat resultat än att dra master-kurvan till exakt samma form (eftersom justeringar i individuella kanaler inte kompenseras för).
..............

I stort sett inget i photoshop utförs "korrekt". Allt är optimerat mot:
*1) förenkling av beräkning, snabbhet
*2) minimering av minnesåtgång
*3) visuell upplevelse av kontrollerna
>>> och kanske 90 punkter till, sedan på plats 99>>>>
*99) korrekt hantering av RGB-värden

Det ACR gör däremot är precis vad som SKA hända när du drar i en kurva. Att det inte ser ut som du förväntar dig är en helt annan sak, och också anledningen till att PS gör som det gör.

>>> och kanske 90 punkter till, sedan på plats 99>>>>
*99) korrekt hantering av RGB-värden

Jag brukar lägga kontrastkurvan med blandningsläge luminosity för att slippa att färgerna drar iväg utan kontroll. Tycker jag brukar ge ett säkert resultat. Ibland gillar jag hur curves trycker till färgerna också, men det är väl en personlig bedömningsfråga från fall till fall.

Det är ju perceptuellt. När en kontrast ökar vet ju hjärnan att intrycket av färgstyrka också i normalfallet ökar. Bara inte lika mycket som om man gör det i RGB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar