Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cs6 konvertera RGB till sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Augusta

Ny medlem
Hej har använt CS4 i flera år och aldrig haft detta problem förut. Har köpt CS6. När jag försöker konvertera RGB format till sRGB (File/Save for web) där jag angett att RGB skall konverteras till sRGB händer ingenting, bilden är fortfarande i RGB format. Jag har installerat om programmet (och uppdaterat med befintliga uppdateringar på nätet) i min ena dator för att eliminera att jag ofrivilligt ställt om något, vilket inte hjälpt. Men även i min andra dator, laptop, som aldrig är kopplad till den första datorn händer samma sak, filen konverteras ej till sRGB. Vad jag kan se har det varit så sedan starten. Vet någon om det är något som måste ställas om innan man få konverteringen gjord?

Vad menar du med RGB? RGB är en färgmodell som har ett antal olika färgrymder, t.ex. sRGB, Adobe RGB och Prophoto RGB. Vilken färgrymd har bilden du vill konvertera?

Vad menar du med RGB? RGB är en färgmodell som har ett antal olika färgrymder, t.ex. sRGB, Adobe RGB och Prophoto RGB. Vilken färgrymd har bilden du vill konvertera?

Jag har RGB inställt i kameran för att det är en större färgrymd och tryck blir bättre. När det skall publiceras på webben är sRGB bättre lämpad då den är en mindre färgrymd (färre färger) och man bättre ser hur bilden ser ut på webben.

Kryssar man i "Covert to sRGB" konverteras färgerna i bilden, men det är bara om man också väljer "Embed Color Profile" (eller liknande) som informationen bakas in i filen om vilken rymd som används. Jag tittade på några olika filtyper i Bridge och där står det "Untagged - RGB" vare sig det är sRGB eller Adobe RGB som används, men profilen inte är inbäddad.

Tack det var den rutan som behövdes!

Kryssar man i "Covert to sRGB" konverteras färgerna i bilden, men det är bara om man också väljer "Embed Color Profile" (eller liknande) som informationen bakas in i filen om vilken rymd som används. Jag tittade på några olika filtyper i Bridge och där står det "Untagged - RGB" vare sig det är sRGB eller Adobe RGB som används, men profilen inte är inbäddad.

Jag har använt Bridge för att kolla vilka filer som är Adobe RGB resp sRGB och nu inte hittat informationen sedan jag bytte programversion. Jag vill minnas att jag sett profilen i metadatapanelen tidigare (CS4) men jag kanske hade fyllt i krysset för "Embeded Color Profile" i den gamla versionen. Stort tack för hjälpen att finna detta missade kryss!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar