Annons

cs5

Produkter
(logga in för att koppla)

Gareth

Aktiv medlem
Vart är det billigast att köpa ett äkta (godkänt för försäljning innom Europa) cs5 extended?
Är det någon nyare på gång?

Nisse

Skriv in dig som student vid någon högskola om du har möjlighet, t ex högskolan i Jönköpings distanskurser och köp en licens med c:a 80% rabatt!!!

http://moderskeppet.se/omstudentpris.php

Gör gärna det. Men plugga kursen. Lär dig något, bli bättre.

Jag vill göra en liten personlig varning för det rådet som ibland ges: "Skriv in dig på högskolan så får du billigare datorprogram, öl och tågbiljetter". Det är ju extra smidigt med distanskurser eftersom du då inte behöver ta dig till skolan för ett upprop. Det finns ju kurser där du snabbt kan få en plats året om eftersom de inte är fulla (mina är dock alltid fulla).

* När du blir inskriven så betalar samhället för platsen. Så det blir billigt för dig, dyrt för oss andra.
* Du ockuperar en plats för någon som vill lära sig.

Be istället din skolgående son/dotter som bor hemma (om du har en sådan) att köpa programmet. Och fråga snällt om du får låna deras dator någon gång då och då.

Både och. Universitetet får en viss ersättning för antagna studenter, och resterande när de fullföljt kursen

Både och. Universitetet får en viss ersättning för antagna studenter, och resterande när de fullföljt kursen

Nja. På ytan är det så.

Enkelt sett kan du se det så här: Universitetet får ett anslag, en peng som de ska förbruka. Om de inte gör det får de lämna tillbaka pengar.

Om du tänker så här: Du får 100kr. En registrerad student får räknas som 10kr, en avklarad som 10kr. Då kan du fylla din hundring med:

* 6 antagna, 4 avklarade
* 7 antagna, 3 avklarade
..etc

Oavsett vilket så har en registrerad student blivit en transaktion. Och faktiskt kostat en massa, framförallt administrativt. Så om man inte tänker läsa något så har man ju ändå skapat en massa arbete eftersom alla haft utgångspunkten att man ska det.

Hej Mattias,

Håller helt klart med. Sedan beror det ju lite på hur universitet internredovisar, men nu börjar vi hamna väldigt långt från ämnet.

Rent spontat tycker jag dock allt det beteende som "uppmuntras" ovan är ganska illa. I slutändan kommer det att drabba universiten och deras studenter då denna typ av överenskommelser med mjukvarotillverkare med stor sannolikhet kommer att upphöra. Jag har själv varit med om detta gällande annan typ av programvara.

Nja. På ytan är det så.

Enkelt sett kan du se det så här: Universitetet får ett anslag, en peng som de ska förbruka. Om de inte gör det får de lämna tillbaka pengar.

Om du tänker så här: Du får 100kr. En registrerad student får räknas som 10kr, en avklarad som 10kr. Då kan du fylla din hundring med:

* 6 antagna, 4 avklarade
* 7 antagna, 3 avklarade
..etc

Oavsett vilket så har en registrerad student blivit en transaktion. Och faktiskt kostat en massa, framförallt administrativt. Så om man inte tänker läsa något så har man ju ändå skapat en massa arbete eftersom alla haft utgångspunkten att man ska det.

Okej! Att en antagen student innebär en kostnad för universitetet och att han/hon upptar en plats är ju självklart.

I media har det ju påståtts att det finns en del "inflation" när det gäller krav på studieresultat inte bara på gymnasium utan även på universitet och det har även påståtts att en av orsakerna till det är att universiteten får betalt för de poäng studenterna klarar. Vilket ju i så fall, åtminstone hypotetiskt, skulle kunna leda till att universiteten sänker kraven för att förbättra ekonomin.

Tillägg: Ursäkta OT :)

Gör gärna det. Men plugga kursen. Lär dig något, bli bättre.

Jag vill göra en liten personlig varning för det rådet som ibland ges: "Skriv in dig på högskolan så får du billigare datorprogram, öl och tågbiljetter". Det är ju extra smidigt med distanskurser eftersom du då inte behöver ta dig till skolan för ett upprop. Det finns ju kurser där du snabbt kan få en plats året om eftersom de inte är fulla (mina är dock alltid fulla).

* När du blir inskriven så betalar samhället för platsen. Så det blir billigt för dig, dyrt för oss andra.
* Du ockuperar en plats för någon som vill lära sig.

Be istället din skolgående son/dotter som bor hemma (om du har en sådan) att köpa programmet. Och fråga snällt om du får låna deras dator någon gång då och då.

Ja, naturligtvis. Men jag antog att han skulle bli så nyfiken så att han gick igenom kurserna också. Det är de absolut värda!

Ja, naturligtvis. Men jag antog att han skulle bli så nyfiken så att han gick igenom kurserna också. Det är de absolut värda!

Och du, Mattias.... När kommer en B-nivåkurs på "Visuell kommunikation"???
VILL GÅ!!! Och en C-nivå, och.....

Och du, Mattias.... När kommer en B-nivåkurs på "Visuell kommunikation"???
VILL GÅ!!! Och en C-nivå, och.....

Haha. Jag med. Jag lärde mig ju otroligt mycket av att vara bisittare i Viskom. Men, aldrig är rätt svar tror jag.

Det som är både Viskom och Digital bildbehandlings styrkor är att se samlar människor med så olika skäl till ämnesintresset i samma kurs. Framåt slutet av kursen så börjar dock viljan och intresset bli allt mer olika. Dvs det finns hundratals versioner av vad som borde rymmas i en fortsättningskurs.

Så om jag försöker skapa en fortsättning så tycker majoriteten att det är "fel" fortsättning. Därför gillar jag DVD:er som fortsättningsidé. Som med böcker kan de vara nischade och passa en smal grupp.

Sen är ju Göran Segeholm en viktig detalj i sammanhanget. Jag tjatar på honom om en DVD, det ser ut att bli av. Han håller bara på med en bok till först.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto