ANNONS
Annons

Cs4 ppi

Produkter
(logga in för att koppla)

Marco P

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har via en kund fått ett krav på att mina bilder ska vara i TIFF 300dpi, när jag har redigerat bilderna i CS4 och ska spara dem som TIFF 300dpi finns det bara ppi att välja.
Vart tog dpi vägen? Har för mig att jag hade det i CS3.

Har letat som en tok på internet, men inte hittat något vettigt svar.
Tacksam för svar!

/Marco

Hej!

Jag har via en kund fått ett krav på att mina bilder ska vara i TIFF 300dpi, när jag har redigerat bilderna i CS4 och ska spara dem som TIFF 300dpi finns det bara ppi att välja.
Vart tog dpi vägen? Har för mig att jag hade det i CS3.

Har letat som en tok på internet, men inte hittat något vettigt svar.
Tacksam för svar!

/Marco

Kunden menar ppi. Men du måste veta vilken storlek bilden skall vara också, annars säger dpi/ppi värdet ingenting.

Dpi= dots per inch
Ppi= pixels per inch

Senast ändrad:
Det står att bilderna bör gå att trycka i minst A4.

/Marco

Då verkar kunden i nuläget inte veta exakt vilken/vilka storlekar bilderna skall tryckas i. Många rör ihop allt vad dpi/ppi har för betydelse.

Om jag var du skulle jag ställa in bildens ppi värde utan att interpolera bilden. Alltså låt pixlarna vara och ändra bara ppivärdet till 300, då borde iaf kunden bli nöjd.

Du ändrar alltså egentligen inget utan du ställer bara in bilden ppi värde. Kunden hade lika gärna kunnat gjort detta själv, men lika bra att ge honom 300 direkt.

du borde dock kolla sa att pixlarna racker till for A4, ca 8 MP borde bli A4 i 300 ppi. Har du mindre sa borde du interpolera upp bilden innan du leverar.

du borde dock kolla sa att pixlarna racker till for A4, ca 8 MP borde bli A4 i 300 ppi. Har du mindre sa borde du interpolera upp bilden innan du leverar.

Ok, då är jag med. Tack för dina svar.

Som det är nu så är mina bilder i 4368x2904, 36x24cm och i 300ppi. då borde det inte bli några problem.

Vet du varför photoshop har frångått dpi?

/Marco

Som det är nu så är mina bilder i 4368x2904, 36x24cm och i 300ppi. då borde det inte bli några problem.

/Marco

Jag sitter inte vid min dator nu och kommer inte ihåg vad photoshop kallar/ har kallat det för. Men när man pratar om en digital bild så är dpi/ppi samma sak. Ppi är dock den rätta benämningen.

Skall man skriva ut t.ex A4 så vill man ofta att den digitala bilden skall innehålla ca 300 ppi ( pixlar per inch ). Skrivaren skriver dock ut med ännu fler dpi ( dots per inch ) än vad bildens ppi värde är.
Din bilds pixlar framställs alltså med hjälp av många fler bläckpunkter.

Om skrivaren har 4 gånger högre dpi än din bilds ppi så framställs alltså varje pixel med 4 bläckdroppar ( dots )

Någon får gärna rätta mig om något i mitt sista inlägg inte stämmer :)

/Marco

Då ska det inte vara några problem.

Ja varför har dom det? PPI är den rätta beteckningen så det är väl bara bra =)
DPI (Dots Per Inch) använder man när man talar om en skrivares upplösning (förväxla inte det med bildens upplösning när du skriver ut), och ibland även när man scannar.

En bild är alltid i en viss upplösning, t.ex. 1000x1000pixlar. Skriver du ut den i 100 PPI kommer bilden bli 10 tum (inch) på papperet. Skriver du ut den i 1000 PPI blir den bara 1 tum. Det är just det PPI står för; pixlar per tum. Svårare än så är det inte =)
Fotokvalitet brukar vara 300PPI, iaf över 250. För en 100x70cm poster kanske det räcker med 100. Det längre betraktningsavståndet gör att det ändå ser bra ut.

Tyvärr är det många, till och med folk som jobbar i branschen, som inte förstår detta, utan kräver att bilden skall vara i 300PPI. Tyvärr är de oftast också totalt omedgörliga. Det enklaste är att ändra bilden till 300PPI. Då brukar de bli nöjda, trots att man egentligen inte gjort något =)

Då ska det inte vara några problem.

Ja varför har dom det? PPI är den rätta beteckningen så det är väl bara bra =)
DPI (Dots Per Inch) använder man när man talar om en skrivares upplösning (förväxla inte det med bildens upplösning när du skriver ut), och ibland även när man scannar.

En bild är alltid i en viss upplösning, t.ex. 1000x1000pixlar. Skriver du ut den i 100 PPI kommer bilden bli 10 tum (inch) på papperet. Skriver du ut den i 1000 PPI blir den bara 1 tum. Det är just det PPI står för; pixlar per tum. Svårare än så är det inte =)
Fotokvalitet brukar vara 300PPI, iaf över 250. För en 100x70cm poster kanske det räcker med 100. Det längre betraktningsavståndet gör att det ändå ser bra ut.

Tyvärr är det många, till och med folk som jobbar i branschen, som inte förstår detta, utan kräver att bilden skall vara i 300PPI. Tyvärr är de oftast också totalt omedgörliga. Det enklaste är att ändra bilden till 300PPI. Då brukar de bli nöjda, trots att man egentligen inte gjort något =)

Tack alla för era svar, ni har löst mitt problem.

MVH
Marco

Jag vet inte vilka yrkesfolk du råkat ut för, men alla flesta seriösa tryckerier och digitaltryckerier jag har kontakt med vet vad dom behöver för att det ska bli bra i olika printmetoder. Har man otur kan man få ett besked av en okunnig projektledare att det alltid ska vara 300 dpi oavsett vad det gäller.

En generell upplösning i offset och digitaltryck med god kvalitet brukar vara 300 dpi, dagspress nöjer sig med 180 dpi (och ja, jag använder termen Dpi eftersom alla i branschen vet jag jag talar om då). Anledningen är rastreringen som sker vid tryckning. Ett 150 linjers raster kan inte tillgodogöra sig högre upplösning än 300 dpi. Man brukar tala om faktor 2, rastertätheten x2 blir en bra upplösning. Dagstidningar trycker med 85 linjer per tum och då räcker 170-180 dpi. Mer är helt enkelt onödigt.

Det kan också gälla det motsatta. Vissa tryckerier hävdar att det räcker med 25-40 dpi om utskriften skall bli flera meter stor. Det gör det också om den ska betraktas på stoooort avstånd. Men, om man kan producera bilder som har en extremt hög upplösning (kanske 5-10 gigapixel) når man en helt annan nivå på utskrifterna om de kör ut den i full upplösning. Ett tryckeri jag jobbar med ville helst ta ner upplösningen på en 4 gigapixelbild som jag ville ha ut på print, men efter lite diskussion blev den printad i full upplösning och att kunna gå ända fram till bilden och fortfarande se högupplösta detaljer ger en helt annan dimension. Det är omöjligt med en bild som är printad med 25-100 dpi.

Jag vet inte vilka yrkesfolk du råkat ut för, men alla flesta seriösa tryckerier och digitaltryckerier jag har kontakt med vet vad dom behöver för att det ska bli bra i olika printmetoder. Har man otur kan man få ett besked av en okunnig projektledare att det alltid ska vara 300 dpi oavsett vad det gäller.

Har inga personliga erfarenheter, men du som är aktiv här på FS kan ju knappast ha missat de hyllmeter trådar om "krav på 300ppi" från diverse företag/framkallningstjänster/tidningar/osv. Nu verkar det vara lågsäsong, men när det var högsäsong var det ju flera trådar i veckan.

Har inga personliga erfarenheter, men du som är aktiv här på FS kan ju knappast ha missat de hyllmeter trådar om "krav på 300ppi" från diverse företag/framkallningstjänster/tidningar/osv. Nu verkar det vara lågsäsong, men när det var högsäsong var det ju flera trådar i veckan.

Ja, men det ju helt enkelt för att 300 dpi är en mycket bra utgångspunkt när en bild ska ner på papper i god kvalitet. Att det är ett "krav" i alla sammanhang har jag inte sett eller upplevt. Jag tror att många företags projekrledare och kundtjänster klämmer ur sig den informationen för att de har blivit informerade om det. De vet kanske inte varför...

Ja, men det ju helt enkelt för att 300 dpi är en mycket bra utgångspunkt när en bild ska ner på papper i god kvalitet. Att det är ett "krav" i alla sammanhang har jag inte sett eller upplevt. Jag tror att många företags projekrledare och kundtjänster klämmer ur sig den informationen för att de har blivit informerade om det. De vet kanske inte varför...

Nej precis. De vet inte bättre, men det SKA va så =)
Krav och krav. Jag har läst många trådar där trådskaparen desperat sökt snabba svar för att bilden måste in nu och har fel PPI. Kanske har min avsky till detta fått mig att i högre grad uppmärksamma dessa trådar, vem vet =)

Detta ämne är hur som helst långt ifrån raketforskning. Utan att ljuga kan jag säga att när jag själv stötte på förkortningen för x antal år sedan, listade jag omgående ut betydelsen av den. Det borde således inte ta mer än 10 minuter att lära ut den till dessa personer som "kräver" vissa PPI.

Nej precis. De vet inte bättre, men det SKA va så =)
Krav och krav. Jag har läst många trådar där trådskaparen desperat sökt snabba svar för att bilden måste in nu och har fel PPI. Kanske har min avsky till detta fått mig att i högre grad uppmärksamma dessa trådar, vem vet =)

Detta ämne är hur som helst långt ifrån raketforskning. Utan att ljuga kan jag säga att när jag själv stötte på förkortningen för x antal år sedan, listade jag omgående ut betydelsen av den. Det borde således inte ta mer än 10 minuter att lära ut den till dessa personer som "kräver" vissa PPI.

Nä, raketforskning är det inte, men för många är det ganka krångligt. Värre än partikelfysik verkar det som när man läser alla inlägg om detta.

Till trådskaparen, med dpi och ppi menas samma sak. Dpi är den term som är vanligast när det gäller en bilds upplösning ( pixeltäthet). Jag tror aldrig jag har hört termen dpi när man talar om en skrivares egenskaper.

DPI och PPI är som sagt inte samma sak. Att många däremot använder båda för att beskriva samma sak gör ju inte att de faktiskt betyder samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar