Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS4/Lightroom2/Elements7

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_4068

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa CS4, lightroom 2 eller Elements 7.
Med studentrabatt är priserna:

CS4, 169EUR
Lightroom, 99EUR
Elements 7, 800SEK

Vad är skillnaden mellan programmen, för och nackdelar?
Är det värt att lägga de extra pengarna på cs4?

Hoppas att tråden inte redan finns!

//Johan
 
Elements är en bantad Photoshop.
Lightroom är en helt annan grejj.

Med de priserna: köp lightroom och Cs4. Hade iaf jag gjort.

Vad behöver du för funktioner?
 
Hej,

Vad är det som CS4 har som inte finns i elements?

Jag har elements 2 idag, men saklnar massa funktioner som t.ex. brusborttagning.

//Johan
 
Brusborttagning använder man normalt olika plugins till. Själv använder jag Lightroom för det. Ganska smidigt men finns säkerligen bättre alternativ.

Jag vet faktiskt inte på rak arm vad som skiljer. Dock gillar jag inte Elements. Det känns verkligen att det är gjort för privatpersoner. Photoshop känns betydligt skönare att använda. Men det är bara en ren subjektiv uppfattning.

Lightroom vill jag hur som helst helt klart rekommendera.
 
Saxat från http://graphicssoft.about.com/cs/photoshop/f/elementscompare.htm

Some of the features in Photoshop CS3 that are not included in Photoshop Elements 6 are:

CMYK and LAB color modes
More tools and features that work with high-bit (16-bit and 32-bit) images
Combine multiple exposures to create high dynamic range (HDR) images
Channels Palette
Recording custom Actions (for batch processing)
Adjustments: Color Balance, Match Color
Layer Masks, Layer Comps, and Quick Mask mode
Smart Objects, Smart Guides
Lens Blur Filter
Vanishing Point Tool
Pen tool and paths palette
Some adjustment layers (curves, color balance, selective color, channel mixer)
Editing History Log
Text on a path, advanced text formatting
Advanced Layer Style manipulation
Advanced Color Management
Advanced Web features (rollovers, slicing)
Customizable tool presets, keyboard shortcuts, and menus
In the features and tools that are shared, the Photoshop version usually offers more advanced options for fine tuning and control.
 
Hej,

Tror att jag köper CS4.
Vi har två datorer hemma, går det att installera CS4 på båda datorerna utan att köpa två stycken programvaror?

Om man i framtiden skall byta dator, går det då att installera om det på en ny dator?
 
Det GÅR att installera. Men det är troligtvis ett brott mot reglerna i licensen. Men det är fullt möjligt.
 
Hej,

Tror att jag köper CS4.
Vi har två datorer hemma, går det att installera CS4 på båda datorerna utan att köpa två stycken programvaror?

Om man i framtiden skall byta dator, går det då att installera om det på en ny dator?

Du måste köpa en licens per burk om du skall vara laglydig.

Det är inga problem att flytta en licens mellan olika datorer.Glöm bara inte att avvaktivera licensen INNAN du installerar den på nytt. Skulle avaktiveringen inte fungera av någon anledning kan du alltid ringa Adobes support för hjälp.
 
Det man också bör titta på är vad det kostar att uppgradera. Vill minnas att det är fördelaktigt så länge man är student. När man sedan vill uppgradera säg till CS5 och man inte är student längre så blev uppgraderingen dyrare än om du hade haft en "fullversion" av CS4 istället för studentversionen. Kan självklart ha ändrats sedan jag tittade på det.
 
Det man också bör titta på är vad det kostar att uppgradera. Vill minnas att det är fördelaktigt så länge man är student. När man sedan vill uppgradera säg till CS5 och man inte är student längre så blev uppgraderingen dyrare än om du hade haft en "fullversion" av CS4 istället för studentversionen. Kan självklart ha ändrats sedan jag tittade på det.

Jag kommer att vara student ett antal år till. Så uppgradera kommer jag kunna göra ett flertal år framöver.
När släpps CS5? Är det värt att vänta?

//
 
Ah, nu såg jag en rad till på Moderskeppet sida:

"Om du uppdaterar (exempelvis till CS5 våren 2010) så försvinner begränsningarna kring kommersiellt bruk och en datorinstallation"
 
Hej,

Det står: "Du får inte att använda programmet (student edition) för kommersiellt bruk."
Vad menar de med det?
 
Du får inte arbeta med en bild i Photoshop och sedan ta betalt för det arbetet.

Studentpris är väldigt prisvärt. Plus att Photoshop CS uppdateras var 18:e månad medan Elements uppdateras var 12 månad. Detta gör Elements nästan lika dyrt att hålla uppdaterat som Photoshop CS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.