Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS4 -Color settings

Produkter
(logga in för att koppla)

BertilCesar

Medlem
Hej,

Jag får ingen ordning på min color settings, vet inte hur den borde vara inställd, hur ser det ut hos er, får ni önskat resultat?

Om man printar vilken färgrymd ska man då använda?
Jag använder en Canon Pixma Pro9500 men skriver ut i SRGB, rätt?

Nu låter jag nog den frågan gå över till någon printexpert. Jag misstänker att vid utskrift bör man använda Adobe RGB, men rätta mig gärna någon om jag har fel.

Hej,

Jag får ingen ordning på min color settings, vet inte hur den borde vara inställd, hur ser det ut hos er, får ni önskat resultat?

Du kan aldrig se dina färginställningar i ditt bildbehandlingsprogram frikopplade vad som händer före och efter. Vad har du din kamera inställd att konvertera dina bilder till för färgrymd, om du nu fotograferar i JPEG? Vad har du din råkonverterare inställd att konvertera dina bilder till för färgrymd, om du nu fotograferar i råformat. Ditt bildbehandlingsprogram bör var inställd på samma färgrymd.

Vad gör du med dina bilder sedan? Skickar du dem till ett labb för att få pappersbilder? Skickar du dem då till ett labb som vet vad de håller på med eller till ett som bara kan ta emot sRGB?

Stefan

ANNONS