Annons

CS3 vs NX2

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du vill tillföra något i sammanhanget så kan du väl berätta om hur problemet är hanterat i NX2. Det är intressant att få veta.

Det verkar inte vara någon skillnad i hur den arbetar internt kring dynamikfrågan mellan 1'an och 2'an. Gör test, ta en bild, öka på exponeringen så du får utfrätta partier, och prova få tillbaka det med u-points.
 
Jag håller helt med, och såg detta och blev lite chokad:
http://www.nx101.com/dynamicrange.html

Efter att man gjort exponeringsinställningarna och d-lightning i capture, så skär programmet bort ev. under eller överexponerade områden. Det gör tex att om man har en motljusbild och har överstyr i några delar så går det *inte* att korrigera med dessa u-points, de arbetar alltså typ bara på "den synliga färgen". Ytterst synd tycker jag, då capture nx ger jättebra resultat i många fall.

Jag förstår inte riktigt problemet. Varför kan du inte "komprimera" det dynamiska omfånget i RAW-convertern innan du börjar jobba med U-points?

Angående motljusegenskaper, kan det vara så att den automatiska korrektionen av kromatisk aberation jobbar lite för hårt? Kanske värt att pröva utan vid fotografering i motljus?
 
Ja... NX verkar helt klart överlägsen.
Testade nu även DxO Optics som verkar rätt trevlig att jobba med, men jag fick inte till färgerna lika bra som NX fick. Det göra, och det blåa himlen är trevligare i NX iallafall...
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Varför kan du inte "komprimera" det dynamiska omfånget i RAW-convertern innan du börjar jobba med U-points?

Ja, det kan hända att det är ett icke-problem. Men så här tänker jag: När den gör om det till RGB-domän så har man bara 255 nivåer på R,G,B att rymmas i. Det borde innebära att om man komprimerar hårt i en bild med mycket dynamik, så kanske motivet i lågdagrarna bara använder de nedersta 64 nivåerna. Om man sen jobbar upp dem till större omfång i RGB kommer det att "saknas" mellannivåer som annars skulle funnits där om man struntat i högdagrarna tex.

Man skulle alltså få färre nivåer att jobba med - eller mer "brus" i bilden.

Men jag har inget emot att ha fel :)

MvH
/Petrus
 
Jag har en lite en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med..

Anledningen till att jag fortfarande exporterar filer till Photoshop från NX2 är för att jag inte lyckats ändra default inställningarna för svart och vit punkt och färgrymden..

Efter jag ändrat dessa och tryckt ok så funkar det bara tills jag stänger programmet. Så fort jag startar det igen så har de gamla defaultinställningarna kommit tillbaka..

Någon som vet var man bara sparar alla sina inställningar i programmet som default?
 
Hej igen, Daniel!

I menyn Redigera väljer du längst ner Inställningar. Ta första alternativet och gå igenom hela gänget sedan.

Sedan kan jag påpeka att jag ibland har haft oturen att tappa sparade "inspelningar" eller vad man kan kalla det för (makron(?)). Vet inte vad det kan bero på men det kan vara att jag fått strömavbrott mitt i allt.

//Lena
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.