Annons

CS2 och osx Tiger, Sitter och svär

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag har några dagar kvar av tryouten på Photoshop CS2 nu men har ledsnat ordentligt på att det så ofta inte vill starta när jag vill och att det slår ner sig av sig själv ibland (det sista händer inte ofta iof, men har hänt.) Någon gång slår jag på och får igång och så funkar inte menyerna. Har fått starta om några gånger för att kunna köra automate-batch bl.a. Det är inget kul.

Problemen uppstår bara i datorn med Tiger. I den med Panther funkar det utmärkt. Lika mycket minne finns i båda så det kan knappast handla om det. Hårddisken är mindre i pantherdatorn, men processorn snabbare än i Tigerdatorn. Ska väl knappast spela roll??

Jag vill ju gärna ha nya CS2, mycket p.g.a av rawkonverteringsgrejen och planerade uppdatering, men inte som det funkar nu med stägning vid uppstart och sjabbel. Finns det hopp tro? Är det systemet eller kan något annat vara galet i min dator som endast nobbar Photoshop CS2 och inget annat?
 
Senast ändrad:
Det är rätt stor skillnad på Panther och Tiger, men processorhastighet och sånt ska inte spela någong roll..

Får du ngt felmeddelande?

Hopp finns det alltid =)

/Jon (Som har Tiger å CS2)
 
Jag använder cs2 med Tiger och nu fungerar det bra efter påfyllning av ramminne. Hade tidigare 640mb någonting och det var bedrövligt segt och underligt emellanåt. Satte in mer minne så att jag nu har 1120mb vilket gjort en enorm skillnad. Min förklaring är att den använde virtuellt minne från hårddisken när ram inte räckte till vilket fick det att kännas som om den hängt sig. Loggade ut emellanåt bara för att rensa rent. Vet inte om du upplever samma men för mig blev problemen större när jag körde Safari och hade haft igång den länge så att den hade mycket cachat.

/c
 
Så det är inte beroende på system iaf då. Då finns säkert hopp, bara jag slipper gå ner i systemuppdateringarna:)

Enda felmeddelandena jag får är när PS inte alls vill starta eller när det varit igång och slagit ner sig. Bara en ruta om att Photoshp oväntat avslutats, att andra program inte påverkats och så frågan om jag vill rapportera, starta igen eller stänga.
När menyerna i PS inte funkat (när jag väl lyckats starta så finns inget felmeddelande. Har bara 768 i minne. Köper kanske mer även om det eg. ska räcka. Köpte nyss mer till bärbara men där funkade ju CS2 även innan med panthern.

Det verkar inte spela roll om jag kör webbläsare öppen eller flera tunga program samtidigt eller bara har PS öppet heller..

EDIT: Minnet är visst högre i bärbara, det var jag som hade kollat dåligt så antagligen är problemet där iaf. Fast nog tror jag CS funkade där även innan med bara 512MB ram också.
 
Senast ändrad:
Den första tanken som slår mig är om du nyligen kontrollerat/reparerat skivbehörigheterna i programmet Skivverktyg? Kanske någon .plist-fil som fått tuppjuck och borde slängas - kolla http://www.99mac.se för tips om du behöver, den sajten är superb! :)
 
Ligger nog en del i det som Stefan skriver. Många gånger när fel som att program oväntat avslutat uppstår kan det lösas genom att slänga plist-filen. ny skapas när man startar om programmet igen. Ungefär som i os9 när man slände pref-filen.

Att reparera skivbehörigheterna är något man skall göra regelbundet. Speciellt före och efter systemuppdateringar eller vid installation av program.

Att söka på 99mac är ett hett tips för en snabb lösning av de flesta problem. Tror inte jag varit först eller ensam med några av mina problem, på dator vill säga;)

/c
 
Tack!

Nu har jag kört skivverktyg och det fanns ju en del att reparera. Första som kom upp var om en plist.
Efter reparationen startade CS2 utan problem. Hoppas bara att det inte var en lyckträff med starten nu bara..

99mac är toppen, fast det är ju fotosidan med. Se bara hur snabbt och bra och så ni hjälpte mig här:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.