Annons

CS2.0 är här

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror fortfarande att behovet av detta är ganska minimalt om man inte gör HDRI-texturer för Maya eller något. Photoshop är overkill för de flesta amatörfotografer.
 
Ja alla behöver verkligen lägga ihop bilder i 32 bitars.. ehmm..

Gruppen människor som verkligen har nytta av CS2 är nog ganska liten.
Jag tycker de nya funktionerna faktiskt verkar innehålla en del matnyttigt. Nu slipper du ju ha tredjepartspluginer för att korrigera distorsion i bildera i större utsträckning. Är panorama featuren bättre tillsammans med det så är det en riktigt bra feature.

Sen verkar både den nya raw-koverteraren och file-browsern klart förbättrade för att bygga upp ett bättre arbetsflöde än tidigare versioner har möjliggjort.

Att kunna belägga en healingbrush med en perspektivkorrigering så den automatiskt följer storleken med att du går djupare in i bilden är inte heller fy skam.

De funktionerna som är lite lätt evolutionära är väl saker som One-click red-eye effekten och spot healing brush. Inget direkt jätteinnovativt men bekvämt för dem som använder det. Den nya lagerhanteringen lär också göra det mer bekvämt och ta bort behovet att gruppera lager för att lägga på en enskild effekt.

32-bit HDR och image warp delen är väl kanske inte alla bekänta av, men tillräckligt många för att det ska vara en vettig ide.



Jag tror fortfarande att behovet av detta är ganska minimalt om man inte gör HDRI-texturer för Maya eller något. Photoshop är overkill för de flesta amatörfotografer.
Kanske därför du hittar dessa funktioner i Photoshop CS och inte i Elements då CS trots allt är riktat och erhar nästintill monopol på en stor del av proffsmarknaden.
 
Lite klargörande om 32 bitar

Den stora skillnaden är att man i HDR-läget har bilddatat som flyttal. Det gör att man kan lagra ett oändligt (nästan) omfång i bilden.

När det gäller hur långt 16 bitar räcker så kan man slå ihop två 12-bitarsbilder helt utan förlust om dess exponering inte skiljer mer än fyra steg. I praktiken kan man gå upp till sex steg utan att förlora något då de två lägsta stegen från digitalkameran har så dålig kvalitet.
 
Ps Cs blev ju mycket "tyngre" för datorn att köra än Ps 7.

Någon som har en hum om 2:an är likaså "tyngre" än sin föregångare Cs1.

Mina 1,7 gig P4 och 768Mb RAM börjar ju bli antika.
 
Lasse H skrev:
Ps Cs blev ju mycket "tyngre" för datorn att köra än Ps 7.

Någon som har en hum om 2:an är likaså "tyngre" än sin föregångare Cs1.

Mina 1,7 gig P4 och 768Mb RAM börjar ju bli antika.

Jag har provat CS2 nu ett tag och den känns generellt bra mycket snabbare än CS. Positivt är att den gräns på hur mycket minne som Photoshop kan använda som tidigare fanns på 1,7 GB nu är höjd till 3,5 GB. Negativt är att de inte gick hela vägen och gjorde om programmet till ett 64-bitars program.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.