Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS2.0 är här

Produkter
(logga in för att koppla)
frågan e vad dustin mfl kommer att ta för den?

Såg idag att de är irriterade i USA pga det höga uppgraderingspriset.

Roine
 
Är det någon som vet vad som händer om man köper en CS-licens idag. Får man då automatisk uppgradering till CS2 när den släpps?

Ofta brukar man få den nya versionen om man köpt en gammal när den nya annonserats. Kan dock inte hitta något om detta på Adobes hemsida.

Var på väg att köpa CS på EBAY samma dag som nyheten om CS 2 läckte ut. Ibland har man tur (tror jag). :)

/Mattias
 
Stöd för 32 bits bilder i Photoshop.

Det är väl möjligtvis nästa grej i kommande generations kameror. Tills dess det finns så lär det väl bli att lägga ehop bilderna på varann med olika exponering.


/Tor
 
mater skrev:
Är det någon som vet vad som händer om man köper en CS-licens idag. Får man då automatisk uppgradering till CS2 när den släpps?

/Mattias

Om du kan visa att du köpt programmet den 4 april eller senare får du uppgraderingen gratis. De sade i alla fall Adobe idag på presskonferensen.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Om du kan visa att du köpt programmet den 4 april eller senare får du uppgraderingen gratis. De sade i alla fall Adobe idag på presskonferensen.

MVH/Stefan


Tackar för svaret. Då verkar det vara grönt att köpa nu.

/Mattias
 
Hej

Det hade varit intressant om man kunde ladda ner det från USA, kostar ca 4200kr för CD skivan, än så länge kan man inte ladda ner CS2, CS går det med. Troligtvis som EU boende så läggs det på moms och tull då man laddar ner det från USA.

MVH


Omar Brännström
 
hrojder skrev:
Tänk att få lägga ihop bilder med 32 bitar djup...
Helt underbart! Jag har saknat denna funktion :) Nu slipper vi använda extra program för detta.

Hoppas att de har gjort panorama-funktionen bättre i CS2 också.
 
Ja alla behöver verkligen lägga ihop bilder i 32 bitars.. ehmm..

Gruppen människor som verkligen har nytta av CS2 är nog ganska liten.
 
Skurmedel skrev:
Ja alla behöver verkligen lägga ihop bilder i 32 bitars.. ehmm.
Jag kan ge ett enkelt exempel:

Två st RAW-bilder, En underexponerad och en överexponerad. Lägg ihop dessa två bilder linjärt så får du ju 16+16 bitar av data. Du har sedan mycket stort utrymme att ändra nivåer, kurvor och liknande.
 
andewid skrev:
Jag kan ge ett enkelt exempel:

Två st RAW-bilder, En underexponerad och en överexponerad. Lägg ihop dessa två bilder linjärt så får du ju 16+16 bitar av data. Du har sedan mycket stort utrymme att ändra nivåer, kurvor och liknande.

Du har idag 65 536 nyanser av varje färgkanal. Det räcker inte menar du utan vill ha 4 294 967 296. Hur skall det visas? Vad har du för skärm och fotopapper ?

Det finns, som jag ser det, inga rimliga krav att kunna hantera 32 bitar per färg utom att det låter häftigt.

65 536 nivåer är redan mycket bättre än någon kamera kan prestera.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Du har idag 65 536 nyanser av varje färgkanal. Det räcker inte menar du utan vill ha 4 294 967 296. Hur skall det visas? Vad har du för skärm och fotopapper ?

Det finns, som jag ser det, inga rimliga krav att kunna hantera 32 bitar per färg utom att det låter häftigt.

65 536 nivåer är redan mycket bättre än någon kamera kan prestera.

/AnWi
Du missförstog vitsen med 32bit tror jag.

För det första hantera Photoshop CS (idag) endast 15 bitar, dvs 32k nivåver. För det andra är vitsen med att lägga ihop två 16bit bilder till en 32 bit den att du kan öka dynamiken enormt. Sedan konverterar du ner bilden till gamma-kompenserat 16 eller 8bitar innan du skickar den till utskrift eller publicerar för webb.

Du kan alltså på detta sätt skapa en bild som har mycket detaljer både i skuggor och i himlen. Normalt så klarar inte kamerorna av att få bra exponering i en skugga och sammtidigt i ett kraftigt solbelyst område. Nu kan du göra det.
 
Men, alltså, man kan väl öka omfånget rejält även med 16 bitar? En underexponerad och en överexponerad som man sedan lägger ihop. Förstår inte riktigt vitsen med 32 bitar?
 
Ofta man blir tvingad att gå ned till 8bitar för photoshops inbyggda filter, kommer man slippa det nu?
 
PeterLj2 skrev:
Ofta man blir tvingad att gå ned till 8bitar för photoshops inbyggda filter, kommer man slippa det nu?
Hoppas det. Men mycket fungerar väldigt bra ändå. Men Lens blurr osv kunde ju vara kul att ha =)

starnut skrev:
Men, alltså, man kan väl öka omfånget rejält även med 16 bitar? En underexponerad och en överexponerad som man sedan lägger ihop. Förstår inte riktigt vitsen med 32 bitar?
Problemet blir ju att när du slår ihop två 16bitars-bilder så måste du ju halvera upplösning/bitdjupet på båda för att få plats. Nu kan du fortsätta med 32 bitar och lägga ihop bilderna så att du får rätt skala. Sedan kan du konvertera ner till 16 bitar.

I spel används tom upp till 64 bitar för texturer - även om resultatet endast visas med 8 bitar.

En motfråga: Hur skulle du kunna "addera" ihop två bilder så att bild A motsvarar bit 0-7 och bild B 8-16 i dagens läge i photoshop?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.