Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS diaram med metallmask

Produkter
(logga in för att koppla)

sm2uyn

Medlem
Funderar på vilka diaramar jag ska använda nu när jag tänker börja fota dia.
Efter att ha läst runt i forumet verkar glasat uteslutet pga mögelrisken.
Av någon anledning har jag fastnat för CS-systemet. (Bra val?) Samtidigt verkar det, av vad jag får ut från forumet, som metallmask är att föredra av olika anledningar.
Så... var hittar jag CS-ramar med metallmask till bra pris?
 
Jag kör själv CS ramar fast expressvarianten, det går betydligt fortare att montera men dom flyttas ju lätt i ramarna om man är oförsiktig och slänger omkring magasinet.

CS ramarna tar också mindre plats och har tippskydd eftersom dom skjuts in i sina spår i magasinet. Annars så är dom vanliga ramarna också väldigt bra, dom är styvare men uppfattar inte det som att det är något problem på mina CS ramar.

Jag köpte GEPEs express CS-ramar bara för att det är drygt att sitta och klippa och sedan montera flera 100 eller 1000 tals dia (beror på hur lat man har varit innan förstås).
 
Jo, det är just tippskyddet och platsbesparingen som gör att jag funderar på CS-ramar.
Finns CS-ramar med metallmask och heter de nåt speciellt i så fall? Har ej hittat några sådana i de nätbutiker jag kollat i. (De kan ju iofs ha ett mysko namn. Produktinformationen på diaramar i nätbutikerna brukar vara obefintlig)
 
Jag är inte så bevandrad inom dom andra märkena förutom GEPE rammarna och mig veterligen så har inte dom någon CS-ram med metallmask, däremot så vet jag att dom har en vanlig 3mm ram med mask.

Ingenting jag har saknat så därför har jag nog aldrig funderat i dom banorna, har monterat 10 000 tals dia och alla utan metallmask.
 
Jag har läst att metallmask ger bättre skärpa i kanterna när man scannar. Nån som kan bekräfta eller dementera?
 
Ett annat alternativ skulle kunna vara LKM-magasin. Till dessa kan du använda Gepe:s 2 mm tjocka diaramar med metallmask, finns både med och utan glas (7011 eller 6020). Fungerar även utmärkt med fotolabbens standardramar i plast. Magasinen är utrustade med ett effektivt tippskydd och är nästan lika kompakta som CS-magasin.

Vid skanning gör metallmasken stor skillnad, bilden hålls planare (och blir därmed skarpare över hela ytan) och vi slipper skuggorna som (de tjockare) plastkanterna ger.

Själv brukar jag låta labbet rama mina dia, vid skanning beskär jag sedan normalt bilderna något. Om det är en bild där jag verkligen vill skannan ända ut i kanten, monterar jag alltid om dem i ram med metallmask.

/Daniel
 
Har ej sett CS-ramar med metallmask.
Jag kör med vanliga GEPE 2mm glaslösa ramar. Tycker de går smidigt att montera. Har även ett antal 2mm med metallmask. Dessa skaffade jag för att undvika ränder i bildkanten vid skanning. Men de var så mycket knöligare att montera så jag gick raskt tillbaka till de vanliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.