Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CRT eller TFT skärm???

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
HAr sett att LCD/TFT i 20" klassen börjat komma ner kring 5-6000 ex moms och blev lite sugen-...
Så frågan är... Vad passar bäst till bildbehandling gammal hederlig klassisk CRT eller de nya platta skärmarna???

Tacksam för erf och råd....
 
Du får helt klart en överlägsen skärm för bildbehandling på CRT sidan om du lägger lika mycket pengar. Men TFT börjar komma ikapp, men då kan det kosta. En kalibrator typ Spyder eller One Eye är att föredra i vilket fall om det ska vara korrekt.

Kolla på vad dom billigare Diamondtron 22" skärmarna kostar t.ex. Dom är ruskigt bra. Den serien är samma serie bildrör som Lacie använder i sind ElectronBlue(tror jag den hette) serie.
 
För att få en rättvisande bild krävs en stor betraktningsvinkel. Om du funderar på en TFT, så kolla hur färger och ljushet ändras när du tittar på skärmen ur olika vinklar. Sannolikt så ändras dessa markant beroende på var du har dina ögon i förhållande till skärmen. Detta medför att du inte har full koll på om skärmen visar "sanningen". Enda TFT-skärmen som fungerar riktigt bra för bildarbete är en Eizo, men den kostar skjortan.

Än så länge är CRT-skärmarna enligt min mening överlägsna för bildbehandling. Du kan idag köpa 19" eller 22" LaCie Blue Diamondtron för ett mycket bra pris. Komplettera med en Spyder för kalibreringen, placera skärmen i ett rum med konstant svag belysning av dagsljustemperatur, och du har en god miljö för bildbehandling.

Good Luck!!
 
"Så frågan är... Vad passar bäst till bildbehandling gammal hederlig klassisk CRT eller de nya platta skärmarna???"


Tja, som de tidigare talarna har berättat så kan jag bara instämma och säga så här; många okunniga människor köper detta 'nya' TFT mode.

'Det är smidigt, litet och stilenligt'

Tja, vad de flesta nog inte vet om är att TFT inte alls är gjort för grafik. Om du köper en TFT så ska du hålla på med ordbehandling ungefär :)
Trots att de kör på samma färgprotokoll (32-bitars färg) som traditionella CRT skärmar, har det bevisats att de inte kan återge mer än ett hundratal olika färgnyanser/spektra.

Eftersom vidare en TFT-skärm utnyttjar sig av en sk. "backlightning" funktion då den är så platt blir ljuset ofta helt fel. Det blir väldigt ljust och sänker man ljusstyrkan har skärmen ändå en tendens att ge onaturligt kontrastrika färger.
Att man sedan måste sitta -helt- still (utgångsvinkel) för att inte ändra hur bilden ser ut på skärmen gör det hela ännu dummare.

Så om du tänker jobba/hålla på/visa bilder på din skärm är en CRT ett självklart val.

Skriver du romaner i Office å andra sidan kan det vara lönt att köpa en TFT så du får plats till whatever... kaffe och munkar att tossa upp på skrivbordet så du har lite att smaska på mellan raderna :)

/ Christopher
 
Vilken CRT-skärm tycker ni man ska köpa?

Jag läste om detta och insåg att jag kanske valt fel att köpa en 19" tft-skärm, men så kom jag på den alldeles geniala lösningen, min dator har nämnligen 2 utgångar på grafikkortet, så man borde ju kunna köpa en 17"s CRT att ha i hyllan brevid datorn, den kan ju stå lite vid sidan av och bara användas för bildvisning. (Man kan också ha den till TV och lite annat smått och gott.) Men vilken skärm ska man köpa då? en 17" eller kanske till och med 15" räcker ju. En med trinitronrör är väll att föredra? Den bör inte kosta mer än typ 2500-3000kr?

Någon som har någon idé? Någon som har tips på bra kalibreringsprogram för skärmen?
 
Re: Vilken CRT-skärm tycker ni man ska köpa?

Magnuz skrev:
Jag läste om detta och insåg att jag kanske valt fel att köpa en 19" tft-skärm, men så kom jag på den alldeles geniala lösningen, min dator har nämnligen 2 utgångar på grafikkortet, så man borde ju kunna köpa en 17"s CRT att ha i hyllan brevid datorn, den kan ju stå lite vid sidan av och bara användas för bildvisning. (Man kan också ha den till TV och lite annat smått och gott.) Men vilken skärm ska man köpa då? en 17" eller kanske till och med 15" räcker ju. En med trinitronrör är väll att föredra? Den bör inte kosta mer än typ 2500-3000kr?

Någon som har någon idé? Någon som har tips på bra kalibreringsprogram för skärmen?

http://www.samsung.com/Products/Monitor/FlatCDT/Monitor_FlatCDT_1100DF.htm

...är en av de bästa skärmarna i den storleken. 0,20 dot pitch och 2048x15XX i 75Hz.
Flat glasyta.
Ca 4500-5000kr.
Knivskarp bild och flimmerfritt användargränsnitt.

Som kalibreringsprogram till denna monitor använder jag Wiziwyg XP. Den får färger och gammanivåer enkelt och väldigt precis kalibrerade via några steg. Rekommenderas.

/Christopher
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.