ANNONS
Annons

Crosskamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Halvarsson Idre

Ny medlem
Hej!
Vi köpte vår första systemkamera förra året, en Canon Eos 1000D, den har blivit flitigt använd på många crossbanor, men vi kände att den räcker inte till.
Dels vill vi kunna filma med kameran, och så måste vi ha ett objektiv som gör att man kan zooma in förare på andra sidan banan...
Så vi sålde kameran, å är nu på jakt efter en ny.
SNÄLLA hjälp oss med tips å råd på vad vi ska ha för ngt.
Maxpris 8-10000:-
 
En begagnad 7D med ett begagnat 70-200 f/4. 60D kan också funka, men den är gjord av plast och den är inte vädertätad. Autofokussystemet och seriebildtagningen är inte heller lika bra som hos 7D.
/Hannes
 
Filkamera + objektiv

Hej!
Vi köpte vår första systemkamera förra året, en Canon Eos 1000D, den har blivit flitigt använd på många crossbanor, men vi kände att den räcker inte till.
Dels vill vi kunna filma med kameran, och så måste vi ha ett objektiv som gör att man kan zooma in förare på andra sidan banan...
Så vi sålde kameran, å är nu på jakt efter en ny.
SNÄLLA hjälp oss med tips å råd på vad vi ska ha för ngt.
Maxpris 8-10000:-

Skulle rekomendera en videokamera och ett 70-200/4. Att försöka filma cross utan följande AF kräver planering och kunskap. Ska ni bara frihandsfilma så kan jag garantera att ni blir ruskigt besvikna på videofunktionen i Canons kameror. Det är manuell fokus eller förinställning som gäller. Ni får mao ingen AF när ni filmar. Vill ni ha filmfunktionen till annat mer planerat filmande så fungerar det bättre.

PS såg att ni sålde kameran! Då blir tipset en beggad 40D/50D en videokamera och ett 55-250/IS
 
Med en såpass tight budget skulle jag föreslå att ni glömmer filmfunktionen och satsar på en 40D eller 50D och ett 70-200 som sagts innan. Är 8-10 000 inklusive objektiv eller bara för huset?
 
Och vad är det för fel på Panasonic G3 då? Den har både excellent video och mer än okej stillbild.
 
Och vad är det för fel på Panasonic G3 då? Den har både excellent video och mer än okej stillbild.

Om en 1000D inte hängde med har jag svårt att tänka mig att en G3 skulle göra det. Cross är rätt krävande för AF och seriebildstagningshastighet, det räcker inte att bildkvalitén i sig är bra i det här fallet.
 
Om en 1000D inte hängde med har jag svårt att tänka mig att en G3 skulle göra det. Cross är rätt krävande för AF och seriebildstagningshastighet, det räcker inte att bildkvalitén i sig är bra i det här fallet.
Okej, tack för förklaringen. Videodelen är dock rätt svårslagen med G3. G3 har 4 bps, rätt skapligt trots allt. Jag skulle inte helt utesluta den.
 

Motocross är dammigt och ibland blött.
Så en vädertätad kamera blir bäst,
men ni kanske inte går dit då det regnar eller
är mycket dammigt?
I så fall Panasonics nya G3a som har en bättre sensor
för stillbilder än tidigare modeller, 9000:- för kamera, normal och tele
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-G314200r
Den ska vara en av de bästa systemkamerorna för filmning.

Alternativt det dyrare och vädertätade paketet
Pentax K5, normal och tele med värdepaketet för 13000:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-518200
K5an är bäst på höga känsligheter av APS kameror,
men hänger inte med Panasonics autofokus vid filmning.
Pentax K7 med samma objektiv går nog att få tag på
begagnad för 6-7 tusen mindre, lika vädertåligt
men en sämre sensor på högre känslighet, tex iso 3200.
 
Kanske svårt att få allt detta i ett. Cross (skitigt=vädertätad) + film = dyrt. Jag har en 1D mkII + 70-200 f4. Kan inte filma, men en grym cross kamera. Hör av dig om du vill ha den, säljes.... (fick man med det också=)
 
Det verkar som att ingen har nämnt den kamera som enligt min mening borde vara förstahandsvalet enligt dina kriterier. Sony A55 (och A33) är f.n. de enda systemkameror på marknaden som klarar snabb autofokus (fasdetekt) under videofilmning (mycket snabbare än G3:ans kontrastdetekt-AF). För alla de andra gäller manuell fokus. Eller autofokus INNAN man har börjat att filma...

A55 klarar också 10 bilder per sekund vid stillbildsfoto. Kostar ändå bara 7.300 kr på nätet (inkl. kitobjektiv). Vill man få den kapaciteten från något annat håll så lär det kosta 40 papp. Och autofokus under filmningen går inte att få med någon annan stillbildskamera överhuvudtaget - bara från en riktig videokamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.