Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cross och ishall

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas.B

Medlem
Hej ska köpa ett objektiv 70-200 till min 350D
men som rubriken säger så vill jag ha ett objektiv som passar både på crossbanan och i ishallen
har funderingar på canon 70-200 4L men vet inte om det funkar i en ishall någon som vet?
 
Inomhus vill man ju ha så ljusstarkt som möjligt så jag hade lagt på nån tusenlapp och valt Sigmas 70-200/2,8 alternativt en begagnad EF 70-200/2,8L.
 
Det är betydligt mörkare än man kan tro i en ishall !! Även med is. Jag blev helt paff första gången jag skulle fotografera skridskoåkning (barnen) så 2.8 är nog förnuftigt.
mvh
Martin
 
Jag fotar mycket hockey och har just köpt mitt efterlängtade 70-200 2,8, det blev ett Sigma.
Olika ljus i olika ishallar och ibland räcker inte ens f4 och ISO 1600 för att få tillräckligt kort slutartid för att frysa rörelserna. Den hallen jag fotat i med bäst ljus är Hovet i Stockholm och där kan man köra ISO 800 och bländare upp till f5 och 1/300. I vissa småhallar har jag måst inse att den utrustning jag haft inte klarar av situationen, därför köpte jag nu en snabbare telezoom.
Brännvidden på hockeybilderna jag tagit tidigare med ett billigt 70-300 ligger alltid under 200mm så längre objektiv behöver du inte till hockey.
Jag ämnar dock köpa en 1,4X converter till mitt nya objektiv och med den på blir brännvidden upp till 280 och bländaren 4. Tror det kan vara något för dig om du fotar cross ute, för då kanske du vill ha längre brännvidd. Rekommenderar också att använda ett enbent stativ för att slippa skakningsoskärpa.
 
Hej.
Plåtar lite hockey och speedway då och då. Det är värst vad dom har bråttom på rinkarna och på speedwaybanorna. Du kommer att behöva snabba tider.
Ishallar byggda för matcher från div 1 och nedåt i seriesystemet har inga egentliga krav på belysning så där kan man drabbas av vad som helst. Ishallar för allsvenskan och uppåt har krav på en viss ljusstyrka så där är det hyfsat ljust. Välj inget mindre än 2,8, du får bara begränsningar som du inte vill ha. Den ökade ljusstyrkan kan du använda till snabbare tider i ljusa hallar eller för att isolera "modellerna" mot bakgrunden.

/ Sören
 
Gulp....

Får tacka för era snabba svar.
Låter dyrt att ta kort i en ishall får ta med mig en strålkastare..
Ska kolla in sigma 2.8 är ju lite mänskligare pris på det objektivet + 1,4 converter skulle sitta fint på crossbanan. mvh Tomas
 
Krav

finns för div1 hallar och det är minst 600 lux som gäller vid ishall för 1000-2000 pers
för allsvenska krav är det 1000 lux som gäller för hallar byggda för 2000 pers och högre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.