Annons

Cropkamera för fågel/djur istället för fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

-----Per-----

Aktiv medlem
Hej,

För fågel/djur-foto brukar jag använda en 6D med 100-400/5.6 (ibland med Kenko 1.4X) men funderar på att köpa en 7dmk2 för att få bättre räckvidd.

Är det någon som har erfarenhet av hur mycket bättre (?) bildkvalitén blir med en 7dmk2 jämfört med att beskära en bild från 6D / 6D+1.4X.

Eller är det mest AF-egenskaper/FPS som blir bättre?

Är också intresserad av om det är lönt att använda en 1.4X till 7dmk2 och 100-400/5.6mkII eller om det är bättre att beskära.

Är tacksam för synpunkter…

Canon 6D ger fantastiskt fina bilder, bra mkt bättre än 7D mk II. Sjuan har dock en överlägsen AF och ger en betydligt gedignare känsla i det mesta. Jag skulle satsa på en 6D eftersom jag är känslig för brus.

Canon 6D ger fantastiskt fina bilder, bra mkt bättre än 7D mk II.

Om man tittar på bildkvalite per sensoryta så är dom troligen ganska lika med en liten fördel till 7d mk2 p.g.a. dess högre pixeltäthet. Så om man vill beskära bilder p.g.a. att man har för kort tele så kan det vara vettigt med en crop-sensor.

(jag gjorde lite test för länge sedan mellan en 5d mk2 och en 60d där jag beskar bilderna till samma bildvinkel/sensoryta, då tyckte jag att 60d vann i kvalité)

Hej,

För fågel/djur-foto brukar jag använda en 6D med 100-400/5.6 (ibland med Kenko 1.4X) men funderar på att köpa en 7dmk2 för att få bättre räckvidd.

Är det någon som har erfarenhet av hur mycket bättre (?) bildkvalitén blir med en 7dmk2 jämfört med att beskära en bild från 6D / 6D+1.4X.

Eller är det mest AF-egenskaper/FPS som blir bättre?

Är också intresserad av om det är lönt att använda en 1.4X till 7dmk2 och 100-400/5.6mkII eller om det är bättre att beskära.

Är tacksam för synpunkter…

7D mark II blir bättre på allt om vi snackar fågel.

sätter du på din kenko 1.4x har du redan tappat ett steg på din eos 6d
dessutom är din af ännu slöare med extender på.
kroppar du mycket tappar du alltid bildkvalitet...

fota fågel då behövs precis det 7d mark II har väldigt bra af
bra speed, jag kör själv 7d mark II och fotar mest fågel
kolla gärna in mina bilder där finns exif med då kan du se vad du kan förvänta dig.

Med vänlig hälsning /Lasse

Canon 6D ger fantastiskt fina bilder, bra mkt bättre än 7D mk II. Sjuan har dock en överlägsen AF och ger en betydligt gedignare känsla i det mesta. Jag skulle satsa på en 6D eftersom jag är känslig för brus.

Blir man tvungen att beskära bilden från fullformat vinner helt klart crop sensorn.

Tack för svaren!

Jag såg förresten att någon har gjort ett försök att jämföra croppade bilder från en 5DIII med en från 7Dmk2 här:

http://www.birdsasart-blog.com/2014...omparison-they-thought-that-it-would-be-easy/

Efter att ha läst era svar och googlat lite mer antar jag att bildkvaliteten endast blir något bättre med 7Dmk2 (jmf med kroppad 6D) men att det främst är behov av funktionerna/snabbhet som avgör om det är lönt att komplettera med en 7Dmk2 om man har en 6D? T.ex. för fågelfoto

Lars: Imponerande fågelbilder!

Från länken:
(Skall ändras om ni håller musen över)

Bilagor

• ANIM-GIF-THIS-ONE-GBH-full-frame-comparison-100-percent-crop-eye-face-_A1C9976-Indian-Lake-Estat.gif
    ANIM-GIF-THIS-ONE-GBH-full-frame-comparison-100-percent-crop-eye-face-_A1C9976-Indian-Lake-Estat.gif
    463.2 KB · Visningar: 112
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar