Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimsons mörka bilder (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på G att beställa några förstoringar. Dels i färg och dels i S/V (samma bild), men jag är förrvirrad.
Har beställt från Crimson två ggr. Båda gångerna har bilderna blivit mörka, förutom några som var tagna med kameran inställd på vivid. Men det är ju inte alltid man vill ha så mättade färger.
Nu är ju problemet att jag inte kan kalibrera min skärm (laptop), och jag är dålig på ICC-profiler. Vågar jag beställa från Crimsom, eller ska man chansa att beställa från ngn billigare leverantör för att det inte känns lika riskabelt ekonomiskt. Är bilderna inte 100% om man använder en billig leverantör, så kan man ju acceptera det på ett annat sätt, än om man vänder sig till en leverantör som ska stå för kvalitet.
Tycker det är märkligt att det är så många som får mörka bilder från Crimson, även de som har kalibrerade skärmar. Crimson borde nog se över sina rutiner.
 
Jag har också fått för mörka bilder därifrån. Fast första vändan jag framkallade med bilder så blev dem bra och ej för mörka men sen så kom problemen. Jag ringde och pratade med en kvinna om det här och svaren blev att det inte var fel hos dem utan hos mig.
Jag är lite skeptisk till deras resonemang. Det är många här som kan se sina bilder på kalibrerade skärmar och det funkar fint men blir annorlunda vid utskrifter.
Nån borde gå till botten med det här. Testa mot andra labb och så. Dessutom borde dessa trådar länkas till crimson helt klart för de kommer förlora kunder så här.

Jag kan hålla med dig om deras lite nonchalanta attityd.
Har mailat dem angående skärpning för ett tag sedan. Har inte kvar mailet men jag frågade om det var någon idé att skärpa bilderna, eller om dom fixade och trixade med detta själva.

Svaret kändes lite tvingat, och som om det var jobbigt att svara.
"Ber du oss att inte fixa och trixa, så fixar och trixar vi inte", var svaret. Varken mer eller mindre.
 
Jag fick ett mail från Crimson så sent som igår ang för mörka bilder, här är deras svar. Jag har inget att sätta emot i hans resonemang, men faktum är att det blir för mörka bilder när jag framkallar därifrån och jag måste nog hitta något annat ställe eftersom jag inte har någon lösning för mig själv. Proprint i Umeå gav mig alltid samma ljus på skärm och fysiska bilder.




Hej Magnus.

Är ledsen att säga det, men vi tror inte vi gör för mörka bilder!

Vi mäter gråbalans på alla maskiner 2 ggr om dagen, underhåller aktivt färgprofiler till samtliga våra utskriftsalternativ (kombinationen maskin/media). Detta är en av stommarna i vår verksamhet och ingenting vi tummar på. Vi får mail varje dag att bilder är för mörka, för ljusa, för röda eller blå, och alla har kalibrerade skärmar. Den vanligaste reaktionen är dock att bilderna är för mörka, kanske för att en skärm är bakgrundsbelyst, och har förmågan att visa detaljer i lågdagrar på ett sätt som en påsiktsbild inte kan redovisa.

Själva exponerar vi ständigt många bilder från våra kalibrerade skärmar och får full överenstämmelse med resultaten, och vi har många fotografer och byråer som gör hela utställningar och kan förlita sig helt på den egna skärmen.

Vi kan bara stenhårt arbeta på att hålla ett mycket hårt styrt kalibrerat flöde från ax till limpa, och kan aldrig anpassa oss efter individuella önskemål.
Om vi gör något fel, då är vi tacksamma för reaktioner, så att vi kan rätta till det, men detta är det färghanterings-flöde vi arbetar med, ett vedertaget system över hela världen för att ha kontroll över färgåtergivningen i bildproduktion.

Varför inte göra en gratis testbild och kolla hur utskrifterna blir?
Information hittar du på www.crimson.se/help/testbild

Hälsningar
/// Håkan
 
Jag har också använt Crimson under en längre tid men också reagerat över att bilderna blir mörka. Jag har profilerade skärmar både hemma och på jobb.

Tidigare körde jag Proprint men Crimson är betydligt billigare.
Nästa beställning går dock åter till Proprint för att se om det blir lika mörkt där.

(Exempelbilden ser hur bra ut som helst på mina skärmar)
 
Vilket bra och utförligt svar du fick av Crimson.

Så ska ett svar se ut.

Jag får sticka in en fråga:
Hur påverkas bilden av att ljusa upp den?
Hur gör jag det på ett sätt som inte förstör bilden? Exponering, brightness? HUR?
 
Nu skulle det ju vara väldigt intressant att höra hur exempelbilden ser ut på CRIMSONS kalibrerade skärmar! Om om den är för mörk, tala då om hur den behöve justeras för att bli bra i print, tack.

"Så ska ett svar se ut" men sedan är det ju bra att ge oss några konkreta förslag på vad som måste åtgärdas för att komma upp på spåret liksom....
 
Senast ändrad:
Nån borde gå till botten med det här. Testa mot andra labb och så. Dessutom borde dessa trådar länkas till crimson helt klart för de kommer förlora kunder så här.

Titta lite i fototidningarnas tester och se om du hittar något bättre lab där. Om du hittar något som placerar sig bättre i testerna, välj det.

Är lite förundrad över resonemanget somliga har här att i dagsljus ser bilden bra ut men sen när jag är i ett mörkt rum blir bilden för mörk. Sov ni på fysiklektionerna eller vad är det frågan om? EN papperskopia kräver ljus för se rätt ut. På natten är det svårt att se träd och föremål ute men på dagen syns det klart och tydligt, inte är det någon som klagar över det? Om man vet att en utskrift ska hänga på ett mörkt ställe så tala om det för Crimson eller vilket lab ni nu väljer. Gör det genom att ljusa upp bilden, din skärm kanske är kalibrerad enligt konstens alla regler men det spelar ingen roll eftersom din rumsbelysning inte är kallibrerad alls. Det är dagsljus som är normen när man bedömmer bilder, sen får man ljustera efter sina behov utifrån det. Jag vill inte att Crimson levererar bilder som ser bra ut i Kalle Svenssons vardagsrum, jag vill ha bilderna efter de ljusförhållanden som jag bestämmer över. Om de överlag är för mörka för ditt tycke, ljusa upp dom lite innan beställning. Ett lab som levererar dåliga bilder lever inte särskillt länge, Crimson har funnits i evigheter.
 
Även jag tycker mig få för mörka bilder från Crimson.

Detaljerna jag har i svärtan brukar bli platta, blasksvart.

Ska leka lite med testbilderna, bra länk.

//Lorry
 
Jag kan gå med på att det krävs ljus och att crimson kalibrerar efter dagsljus, men varför?

Är ingen person som går på visningar och utställningar, men ÄR det verkligen så ljust där utskrifterna hänger?
 
Jag brukar ta ut bilderna i dagsljus, eller nära ett fönster, och kika på dom och då är dom jag beställer från Crimson bra. Inomhus däremot ser dom mörka ut, men det gör ju alla andra bilder jag jämför med i tidningar och böcker också.
 
Jag kan gå med på att det krävs ljus och att crimson kalibrerar efter dagsljus, men varför?

Är ingen person som går på visningar och utställningar, men ÄR det verkligen så ljust där utskrifterna hänger?

Om man inte kalibrerar efter ett ljus som alla har tillgång till, dagsljus, vad ska man då kalibrera efter? Någon dunkel belysning av hallkaraktär, normalt svenskt köksljus, ett björkinrett vardagsrum med en 40 watts lampa i ett hörn och en stortakplafond, toalettljus för allmänna skitbilder, stearinljus i mörkt rum för stämningsbilder?
 
Om man inte kalibrerar efter ett ljus som alla har tillgång till, dagsljus, vad ska man då kalibrera efter? Någon dunkel belysning av hallkaraktär, normalt svenskt köksljus, ett björkinrett vardagsrum med en 40 watts lampa i ett hörn och en stortakplafond, toalettljus för allmänna skitbilder, stearinljus i mörkt rum för stämningsbilder?

Det kan jag gå med på. Helt klart.
Hur mäter man till dagsljus. Vad är det för värde och enhet som klassas som dagsljus?

Vill lyfta fram mina andra frågor igen.
Hur påverkas bilden av att ljusa upp den?
Hur gör jag det på ett sätt som inte förstör bilden? Exponering, brightness? HUR?



Hur påverkas bilden av att ljusa upp den?
Hur gör jag det på ett sätt som inte förstör bilden? Exponering, brightness? HUR?
 
Jag vill påpeka igen att mina bilder är inte allmänt mörkare från Crimson, det gäller endast lågdagrarna där en mörk kostym blir helt utan detaljer och helt svart. Det spelar liksom ingen roll hur mycket jag än belyser den.
 
Jag vill påpeka igen att mina bilder är inte allmänt mörkare från Crimson, det gäller endast lågdagrarna där en mörk kostym blir helt utan detaljer och helt svart. Det spelar liksom ingen roll hur mycket jag än belyser den.

Kan det inte bero på att skrivaren inte kan skriva ut alla dessa svarta nyanser?
 
Jag tycker att man ska kunna ta en JPG-bild direkt ur kameran och ladda upp till Crimson, om kameran är ställd på normal färgmättnad, och få en bild som iaf är inärheten av det mansåg i sökaren. Varför går det inte? Då blir bilderna igensotade i lågdagrarna.
 
Jag tillhör ju en av de som har haft problem med Crimson och följande kom vi fram till. Att den generella mörkhet som vi upplevde i printarna berodde på att vi satt i ett mörkt rum och arbetade. När vi ljusjusterade våra bilder med dagsljus som arbetsbelysning så försvann problemen.

Sedan kvarstod ett problem i lågdagrarna och det enda vi kunde komma på var att maskinerna faktiskt inte klarar att teckna ut i de allra lägsta nyanserna(ca 0-20). Det löste vi genom att höja svartpunkten mellan 15-20 steg lite beroende på bild.

Mvh
Maverick
 
Fick svar av Crimson nu, och det snabbt, bra.

Hej.

Ska försöka svara på dina frågor:

När vi granskar våra bilder gör vi det alltid i bra ljus. Det kan vara dagsljuslysrör, men det är också viktigt att detta rör kan återge färgspektrat på ett korrekt sätt. Så vi granskar aldrig våra bilder i dunkelt ljus eller i glödljus .

Manuell kontroll av bilden tycker jag inte du ska beställa. Det är mest till för de som inte alls har någon koll på varken skärmar eller bildfiler. Den manuella kontrollen är en förhandsgranskning i vårt sk "Colorstation" innan bilderna går vidare till exponering, och tycker vi att den ser bra ut, eller tror vi att fotografen nog tänkt sig den så som vi ser den, då ändrar vi aldrig någonting i bilden.

Varför inte göra en gratis Testbild nästa gång, som du då kan hänga upp på den plats du hade tänkt hänga den färdiga bilden och själv bedöma om den känns rätt i ljus. För det är ju ändå bara du som vet hur mycket ljus som träffar din vägg ;-)

Hur du beställer Testbilden kan du läsa om på www.crimson.se/help/testbild
 
Hmm, ärligt talat, om en bild ser ut på ett visst sätt i kameradisplayen och dessutom ser bra ut på en kalibrerad skärm så borde det vara standard för hur slutresultatet ska bli i tryck. Att få tre steg underexponerade bilder och igensotad svärta känns inte pålitligt. Jag hävdar att jag tidigare fått bättre printar från crimson men att det skett en förändring trots deras faktum med oförändrade inställningar på 10 år. 'ax till limpa', mer som ax till surdeg om du frågar mig.
 
Hmm, ärligt talat, om en bild ser ut på ett visst sätt i kameradisplayen och dessutom ser bra ut på en kalibrerad skärm så borde det vara standard för hur slutresultatet ska bli i tryck. Att få tre steg underexponerade bilder och igensotad svärta känns inte pålitligt. Jag hävdar att jag tidigare fått bättre printar från crimson men att det skett en förändring trots deras faktum med oförändrade inställningar på 10 år. 'ax till limpa', mer som ax till surdeg om du frågar mig.

Tvivlar ganska starkt på att de har haft oförändrade inställningar i 10 år. Hittar man en tio år gammal maskin där ens?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.