Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimsons Falska Marknadsföring?

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgen.hubner skrev:
Javisst är det väl så?

Jag kan inte se annat än att de enbart lovar filstorlekar (angivet i Megabit..):

1. 8 Mb (1370 x 2040 px)
2. 13 Mb (1750 x 2610 px)
3. 20 Mb (2170 x 3230 px)
4. Max 38 Mb (2980 x 4450 px för 2:3)

Detta ger i tur och ordning antal pixlar:

1. 2,79 MPix
2. 4,56 MPix
3. 7,01 MPix
4. 13,26 MPix

Det sägs inget om filformat.

Å andra sidan så skulle jag kanske välja att skanna med mer än 3 MegaPixel om jag verkligen var så angelägen om kvalitet som Stephan verkar vara.

Provade och komprimera en bild 13 % jpeg, då blev filen 600 kB.

Jag håller med Francis, deras hemsida är otydlig.

/Jörgen
Nja, dels så är det Megabyte och inte megabit, även om förkortningen råkar vara utskriven i Mb så brukar man generellt sätt skriva ut bit i helhet om man inte pratar i Mbps som då blir en egen enhet. Filstorlekar mäts i megabyte, bandbredd i megabit.

Dels så kan du INTE säga ett skvatt om filens storlek från den informationen om du inte också vet filtyp, komprimeringsgrad, motiv och bit-djup.

En TIFF i 16bit är dubbelt så stor som en Tiff i 8 bit. Sedan kan en Tiff även levereras med flera olika komprimeringen såsom LZW, ZIP eller t.o.m. JPG. Vilket ger tre helt olika storlekar, men det är fortfarande TIFF. Nu är du uppe i 6 olika storlekar(3 olika sätt och 2 bitdjup).

En JPG fil som är X gånger Y pixlar blir också väldigt olika storlek beroende på motivet, så två bilder i samma komprimeringsgrad kan bli 100KB eller 900KB. Ta en bild i 100ISO på en klar-blå himmel eller en vit vägg. Ta samma bild med 800 ISO på ett träd med massor av olika färger. Filen är fortfarande X gånger Y pixlar i samma bitdjup. Filstorleken är INTE densamme om du har någon som helst komprimering på.

jorgen.hubner skrev:

Jag kan inte se annat än att de enbart lovar filstorlekar (angivet i Megabit..):

/Jörgen

jaså..
jag tänker snarare att de lovar att scanna bilden i en viss storlek och ingenting om hur stor själva den färdiga filen är.

Och nog har de väl scannat neggen till 8megabyte?

/b

Crimson har justerat

Om jag inte misstar mig så har Crimson justerat texten på sin hemsida med:

Bilderna levereras till den egna Frontweb Pro-sidan för nedladdning om inte annat överenkommits. Alla bilder till webben är sparade i Jpeg-format. Bilderna kan beställas sparade i okomprimerad Tiff brända på CD.

Jag får dock problem med å,ä och ö, de använder kanske något äpple.

/Jörgen

Som fortfarande tycker att Mb inte är samma sak som Mb/s eller Mbps.

Messerschmidt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar