Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson och Ubuntu Linux funkar inte! Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har inte lyckats ladda upp bilder till Crimson med hjälp av min linuxmaskin. Crimson använder en flash-plugin för att välja filer (bilder) att ladda upp, men den flash-funktionen vägra samarbeta med både min Firefox och min Opera webbläsare.

Jag använder Ubuntu med senaste allt. Tror jag.

Kan någon av er vidimera att det funkar, innan jag fortsätter felsöka?

Per

PS. Jag var tvungen att ge upp, och krypa till korset: min hustrus Windowsmaskin fick agera nödutgång. Man får skämmas... DS

Min personliga åsikt om det är att du troligen inte har anledning att skämmas. Det är fortfarande väldigt vanligt att webbmakare skapar sidor som fungerar på en enda browser: Internet Explorer. Att folk som surfar med andra browsers, och kanske inte kan köra IE pga 'fel' operativsystem, har problem är något de skiter i.

På tex www.autark.se finns en samling med webbplatser som gör en del mindre lämpliga saker, tex tvingar dig att surfa med IE för att släppa in dig alls...

Ett litet postscriptum till mitt förra inlägg:

Jag testade deras Flash-verktyg, med interessanta resultat. Jag valde två bilder på måfå, och tankade upp dem. När detta var klart kom det fram lite text, som byttes ut efter någon sekund. Jag hann se "Du kommer snart vidare". Och sedan kraschade Firefox.

Jag kör Firefox 2,0 på openSuse 10,2.

Intressant.

Jag installerade en Ubuntu 7.10 på en gammal dator i lördags. Följer flash med som standard eller måste du ladda ner något från Adobe eller från automatix?

Har annars haft en del skumma fel i Firefox 2.0.09 ihop med MacOs 10.5.1 när jag försökte ladda ner Ubuntu Linux men det verkar ha försvunnit när Firefox uppdaterades. Det har varit en hel del uppdateringar av Firefox dom sista dagarna.

Jag kör Debian (där Ubuntu kommer ifrån) och har inget problem med Crimson. Om jag minns rätt änvände jag dock ett av deras alternativa sätt att ladda upp.

thomasmarquart skrev:
Jag kör Debian (där Ubuntu kommer ifrån) och har inget problem med Crimson. Om jag minns rätt änvände jag dock ett av deras alternativa sätt att ladda upp.

Menar du bild för bild?

Det alternativet blir tungrott för 500 bilder som jag skickade in senast...

Eller finns det något annat?

Per.

Just det. man klickar på "alternativ (non-flash) upload" och får en sån vanlig uppladdningsruta. Fast till den ger man inte bara en bild i taget utan en zip-fil med alla bilder man har tänkt ladda upp. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar