ANNONS
Annons

Crimson, hur kan ni skicka mig detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

pertoyra

Medlem
Ska skicka in bilder till ett labb nu på fredag men har inte riktigt bestämt mig för vilket ännu.

Från början var jag bestämd på att använda mig av Crimson då jag har använt deras filmframkallning med gott resultat och läst mycket gott om dem. Samt att de är en av få labb som använder Durst Lambda.

Men så beställde jag 'En meter lambda prov' och fick denna bild (ftp://ftp.crimson.se/pub/oscar.jpg) medskickad.

Min fråga är, hur kan ett labb som kallar sig proffslabb överhuvudtaget skicka ut en dylik bild? Utskriften är rent ut sagt fruktansvärt dålig och saknar detaljer, har bandningar och rengbågsliknande mönster i sig.

Man behöver inte mer än en snabb titt på filen så inser man att den borde hamnat i sopkorgen för länge sedan...

Är det någon som kan rekomendera ett bra labb som är pedanter när det gäller färghantering och gärna ett med profiler för varje papperstyp. Helst med en Lambda.

Om nu bildfilen är kass så är det väl helt rätt att utskriften också blir det, eller... ;-)

Om man ska pröva ett labb är det bäst att skicka in en egen bild, som man vet håller hög kvalitet, gärna en man har dragit ut nån annanstans, för att kunna jämföra.

Jag har alltid fått hög och, än viktigare, *jämn* kvalitet när jag använt Crimsons Prefix-tjänst. De övriga tjänsterna har jag ingen erfarenhet av. Detta kombinerat med snabb och bra service gör att jag fortsätter att anlita dem. (Ja, jag tycker att de är mycket noga med färghanteringen. De profilerar varje maskin- och papperskombination för sig. Stort plus för att de hanterar bilder med bifogad ICC-profil på ett korrekt sätt.) Sen om deras smak när det gäller deras egna favoritbilder inte är den bästa, det kan vi nog inte göra så mycket åt.

Spot skrev:
Om nu bildfilen är kass så är det väl helt rätt att utskriften också blir det, eller... ;-)

Om man ska pröva ett labb är det bäst att skicka in en egen bild, som man vet håller hög kvalitet, gärna en man har dragit ut nån annanstans, för att kunna jämföra.

Jag har alltid fått hög och, än viktigare, *jämn* kvalitet när jag använt Crimsons Prefix-tjänst. De övriga tjänsterna har jag ingen erfarenhet av. Detta kombinerat med snabb och bra service gör att jag fortsätter att anlita dem. (Ja, jag tycker att de är mycket noga med färghanteringen. De profilerar varje maskin- och papperskombination för sig. Stort plus för att de hanterar bilder med bifogad ICC-profil på ett korrekt sätt.) Sen om deras smak när det gäller deras egna favoritbilder inte är den bästa, det kan vi nog inte göra så mycket åt.

Jag förutsätter att du kikade på bildfilen i länken jag skrev. Hur svårt skulle det vara för dem att skicka ut ett tryck utskrivet från en_icke sönderkomprimerad bildfil? Den där kan man ju inte använda för att jämnföra med sin egna skärm ens då den har färgade bandningar i de svarta områderna på hatten.

Eftersom det till största del antagligen är förstagångskunder som kommer beställa dessa provtryck är det väl verkligen i deras intresse att skicka ut bilder som visar vad Lambdan klarar av och inte skicka ut någon halvdan kopia med diverse nybörjarfel.

Angående profiler så står det som du säger att de har interna profiler för varje papper och maskin. Varför ger de inte dessa till allmännheten? Vem skulle inte vilja softproofa mot exakt det pappret man ska använda?

Och jag ska jämnföra lite labb sen, men nu var det brådis. Bilderna lär vara printade, ramade och inlämnade till på onsdag nästa vecka så har tyvärr inte tid att köra en testomgång. Du kanske vet hur det är att vara student som är ute i sista sekund! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar