ANNONS
Annons

Crimson front webb express

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Nu behöver jag hjälp ang Crimson front webb express:

När man laddat upp sina färdigredigerade svart/vita bilder och skall välja följande:
Storlek
Yta
Ram
Special

Och det är special jag undrar över. Där kan man välja:
Ingen
Auto-korrigering (normal)
Auto-korrigering (ljusare)
Svartvit
Svartvit (hård)
Sepia ton
Manuell kontroll av bilder

Vilket rekomenderas då redan redigerat mina bilder.
Sist gjorde jag ett litet test med en bild och skickade efter en och samma bild med:
Ingen
Auto-korrigering (normal)
Svartvit

Svartvit var den som blev sämst (Varför jag vet att "svartvit" valet blev sämst är för att resterande bilder också var valda i det).

Tyvärr var jag så klumpig att jag ej tog olika bilder så dom två andra, dvs "ingen" och "auto" blandade jag ihop. En av dom blev perfekt och den andra blev lite mörk.

Snälla hjälp.

Crimson färglabb ab
Brännkyrkagatan 80
Box 17 184
104 62 Stockholm tel 08-429 29 29
fax 08-84-83-00
Oridinarie öppettider
Mån-Tors 08 - 18
Fredagar 08 - 17 Sommaröppettider
26 juni - 18 augusti
Mån-fre 08 - 17

Roland> Kontakt uppgifterna finns på deras site. Och jag har redan varit i kontakt med dom.
Dom kan inte svara på vilken av bilderna jag skickade efter som blev bäst av "auto" & "ingen".

Det är därför det finns forum, för att få tips av andra...

Hej Lina
Jag kan tyvärr inte svara så mycket för jag har inte provat crimson ännu. Hoppas du får bättre svar sedan av någon som faktiskt vet.

Min första känsla var att om du redan gjort i ordning bilden och har en någosånär bra kallibrerad skärm så att du ser vad du gör med färger och annat så borde det vara "ingen" som blir bäst.
Däremot om skärmen ligger nära kan auto göra att bilden blir jättbra genom att den justerar det lilla som är kvar. Vad som då också kan hända med vissa bilder att de drar i väg väldans åt något håll om man redan dragit i kurvor och så.

Mitt tips är nog att du får göra ett nytt prov och döp bildena efter vad du gör med dem - om det är så att crimson stämlar namnen på bildernas baksida. Om inte hjälper det kanske inte heller.

Lycka till och hoppas att du får ett bättre svar av någon annan.

wiwi

Linis skrev:
Roland> Kontakt uppgifterna finns på deras site. Och jag har redan varit i kontakt med dom.
Dom kan inte svara på vilken av bilderna jag skickade efter som blev bäst av "auto" & "ingen".

Det är därför det finns forum, för att få tips av andra...

Ber om ursäkt att jag inte förstod av din text att du hade pratat med din leverantör och därför tipsade jag dig i forumet om adressen till det aktuella labbet. Labbet har förstahandsinformation om hur deras maskiner fungerar och kan säkert hjälpa dig med att beskriva hur utrustningen fungerar och hur bilder ska göras för att bli bäst. Är de smarta erbjuder de dig att göra några provbilder. Kan de inte svara på de frågorna, skulle jag välja ett labb som kan det.

För att särskilja bilderna med olika inställningar kan det vara idé att ge bilderna olika filnamn och sedan verifiera din egen uppfattning mot filnamnet. Filnamnet trycks på baksidan av bilden. Om du sedan tittar på bilderna som du skickade efter vilken blev då bäst?

Det var inte så lätta frågor så jag gissar en del;)

Jag tror att "Ingen" blev bäst eftersom den mest borde likna vad du såg på skärmen. Viss reservation för hur du har kalibrerat din skärm.

Har du beställt några färgkort därifrån? Blev de lagom ljusa?

Crimson har ju också riktigt svartvitt papper i en maskin men minsta storlek 30 cm (tror jag) och högre priser gör väl att man bara beställer förstoringar av sina mest lyckade bilder. Jag har varit väldigt nöjd med de två förstoringar jag har beställt.

Är ju inte så dyrt, säkrast är nog att göra ett nytt test.

Jag antar att man kan inte göra så mycket annat än att själv testa sig fram. Metodiskt använda sina intällningar och komma ihåg hur man gjorde från gång till gång.

Jag har testat Crimson poster en gång. Det "matta" papperet var inte matt utan nästan halvblankt. Vid nästa beställning ska jag ställa min skärm betydligt mörkare vid redigeringen för att se hur bilderna blir från Crimson.

Jag har tyvärr inte något svar på din fundering, Lina, men jag hoppas att det är okej att jag fortsätter på din tråd eftersom jag har liknande funderingar.

Jag har beställt färgbilder via Crimson Frontweb Pro och tycker att de framför allt blev för mörka. Jag valde "Ingen" under "Special", eftersom jag bearbetat bilderna själv innan - men resultatet blev alltså inte bra.

Hur gör ni andra? Någon som testat deras "Softproof"?

För att det skall bli rätt så måste ni först och främst kalibrera er skärm, men en skärm som inte är kalibrerad är det omöjligt att få det bra.

Har ni ingen kalibrerare så försök åtminstånde att göra en manuell kalibrering med AdobeGamma med skärmen inställd på 6500 kelvin.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar