Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Creative cloud raderar rotfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag har Lightroom/Photoshop CC och uppdateringen till Creative cloud 11/2 raderar ju översta dolda rotfilen om man har Mac. Det kom en uppdatering tre dagar senare som rättade till det men då var ju skadan redan skedd. Det ska gå att kolla om denna rot-fil på datorn raderats av Creative cloud via terminalen tydligen genom att skriva ls-la/ men jag får det inte att funka. Någon som vet hur man gör? Jag har Time-machine så det går ju att återskapa ev raderad fil.

Omöjligt att säga egentligen. Om man inte har något program som skapat en mapp så ska den första mappen skapad av OS X heta ".DocumentRevisions-V100" som jag förstått det och om den blir raderad så ska det inte påverka har jag läst så jag antar att det är något som systemet generar om ifall den försvinner. Jag hade en sådan mapp och eftersom innehållet i den mappen var från både före och efter 11:e februari och jag inte hittade något skumt i TimeMachine så tror jag inte att jag har påverkats av den här buggen.

Om du inte har några direkta problem så tycker jag att du ska låta det vara, "fixa inte det som fungerar" som man brukar säga.

Omöjligt att säga egentligen. Om man inte har något program som skapat en mapp så ska den första mappen skapad av OS X heta ".DocumentRevisions-V100" som jag förstått det och om den blir raderad så ska det inte påverka har jag läst så jag antar att det är något som systemet generar om ifall den försvinner. Jag hade en sådan mapp och eftersom innehållet i den mappen var från både före och efter 11:e februari och jag inte hittade något skumt i TimeMachine så tror jag inte att jag har påverkats av den här buggen.

Om du inte har några direkta problem så tycker jag att du ska låta det vara, "fixa inte det som fungerar" som man brukar säga.

Jo jag har ".DocumentRevisions-V100" sedan har jag tre mappar ovan denna som jag misstänker andra program skapat. En heter bara "." den andra heter ".." och den tredje ".DS_Store". Just de med bara punkter verkade ju lite mysko. Men datorn funkar ju. Så jag lämnar det nog. Jag är ovan att kolla dolda filer i Time Machine och vill inte riskera att återställa datorn till en tidigare tidpunkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar