Annons

Crashplan betaltjänst

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har kört Crashplan som backupprogram en tid nu. Senaste tiden har jag kört via nätet till en disk hos en kompis och det har fungerat mycket bra. För ett par dagar sedan upphörde dock anslutningen till min backupdisk. Vad jag kan se på Crashplans hemsida så finns inte längre gratisalternativet med backup till egen disk lokalt eller via nätet kvar. Stämmer detta? Är alla funktioner numera betaltjänster? Om jag ska backa upp till disk över nätet, behöver jag då två licenser?

I mitt GUI står det 'Vän (kostnadsfritt)' och 'En annan dator (kostnadsfritt)' fortfarande iaf. Version 3.5.2 på OSX kör jag.

Loggar jag in på mitt konto på Crashplan så står det "expired". Min vän som står som värd för backupdisken har ett eget konto som också är expired...

Hmmm, det låter inte helt osannolikt. Jag har inte tillgång till min Mac här, men jag ska kolla direkt när jag kommer hem. Jag funderar dock på var i konfigureringen man anger detta? Som jag fattade det så är det samma mjukvara för alla funktioner. Vissa funktioner blir dock bara tillgängliga om man betalar. Jag har inte använt några betalfunktioner under mina 30 första dagar. Hur kommer jag ur detta då?

Hmmm, det låter inte helt osannolikt. Jag har inte tillgång till min Mac här, men jag ska kolla direkt när jag kommer hem. Jag funderar dock på var i konfigureringen man anger detta? Som jag fattade det så är det samma mjukvara för alla funktioner. Vissa funktioner blir dock bara tillgängliga om man betalar. Jag har inte använt några betalfunktioner under mina 30 första dagar. Hur kommer jag ur detta då?

val av tjänst, inringat = Trial 31 dagar

Bilagor

• CPsetting.jpg
    CPsetting.jpg
    19.8 KB · Visningar: 297
Jag har senaste versionen. Under destinationer står det "Licens produkt Crashplan Free". På mitt konto på Crashplan webb står det däremot Crashplan+ expired. Jag blir inte klok på det här...

När man startar CP Free mellan två datorer så ingår det en 1-månaders CP+ tjänst där man får provköra backup till CP's molndatorer (Crashplan Central). Efter 31 dagar blir du påmind om detta och till slut tas CP+ tjänsten bort.
Men din dator skall fortfarande backa upp till din väns hårddisk, detta är fortfarande gratis.

CP+ innebär lite fler funktioner men främst att du får tillgång till CP Central (deras servrar för lagring).

Jo, det trodde jag med. Det kan i.o.f.s. vara något annat fel, men jag tror att det har med "License Expired" att göra. Jag har skickat en fråga till supporten. Det krävs visserligen Crashplan+ för att använda supporten. Men enigt mitt konto så har jag ju det, även om den har gått ut... ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto