Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

.CR2/RAW-plugin till PS CS & Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

wobbler

Medlem
(ursäkta om jag postar ngt som redan behandlats, hittade inget när jag sökte)

Jag undrar hur ni gör för att enklast importera CR2/RAW-filer in i Photoshop CS under OSX. Min nya EOS 350D spottar ur sig RAW-filer som jag inte kan öppna i Photoshop CS direkt. Provade med V 2.4 av Adobes DNG Camera RAW-plugg, men det funkar inte. Jag kan iofs öppna RAW-filerna via Canons medföljande mjukvara, men inställningsmöjligheterna verkar vara litet begränsade. Dessutom kan jag Photoshop och vill gärna meka med bilderna i den miljön.

Tips? Eller är det bara att vänta på att Adobe stilar sig med en uppdatering?

Känner inte till hur den nya fungerar med ditt OS eftersom jag har windows. Men photoshop kommer med ett helt nytt program i vår och där är även en ny raw converterare

Jo, att tanka över RAW-bilder & JPG:ar till disk går alldeles smärtfritt, men jag vill alltså kunna öppna upp RAW-bilden i PS. Det verkar inte funka. Litet jobbigt att vänta på CS2 för att kunna redigera bilderna...

wobbler skrev:
Jo, att tanka över RAW-bilder & JPG:ar till disk går alldeles smärtfritt, men jag vill alltså kunna öppna upp RAW-bilden i PS. Det verkar inte funka. Litet jobbigt att vänta på CS2 för att kunna redigera bilderna...

Tankat ner Adobe Camera Raw?

Adobe har itne uppdaterat pluginet ännu. Lär väl komma något längre fram. Du får köra med canons egna än så länge. Eller capture one.

Capture One klarar inte heller av 350D:s .CR2-filer.

Möjligen om RawShooter 1.1.1 gör det. Har inte hunnit testa.
Annars kommer det säkert med nya PS som kommer om en vecka.

Man får klara sig med Canons verktyg, som ju inte är så dåliga ändå, faktiskt.

h/mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar