Annons

CR2-fil från Canon EOS-M kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

knatte

Aktiv medlem
En fråga! Ser en CR2-fil ( RAW) från en Canon Systemkamera likadan ut oavsett kameramodell, eller är det skillnader?
När jag gör HDR-bilder i Photomatix Pro 4.0 så blir mina tonemappade bilder rosafärgade från EOS-M, men inte med mina andra kameror EOS 7D / G11.
Min fråga är ju varför blir det så här och hur kan man åtgärda problemet?? EOS-M är ju helt ny och kanske har en annat utseende på sin CR2-fil??
Tips och ideer tas tacksamt emot!!

Alla Raw-filer är olika beroende på kameramodell.
Det brukar ta ett tag innan programmakarna kommit med en uppdatering för en ny kamera.

Följde inte raw-konverterare med kameran (DVD)? Den borde kunna användas för att exportera till format som photomatix kan använda

Det låter onekligen lite konstigt. Kan du inte se motsvarande skillnad direkt efter konvertering (d.v.s. innan du gör HDR-bilderna)? För det är väl inte CR2-filer du kör i Photomatix (det går väl inte?) utan TIF eller JPG?
Tycker det låter som ett vitbalansproblem men då borde det ju som sagt synas direkt efter konverteringen.
Senaste version av Canons Digital Photo Professional (DPP) är tror (tror jag) 3.12.40 och finns på Canons supportsidor. Pröva den för RAW-konverteringen.

Det låter onekligen lite konstigt. Kan du inte se motsvarande skillnad direkt efter konvertering (d.v.s. innan du gör HDR-bilderna)? För det är väl inte CR2-filer du kör i Photomatix (det går väl inte?) utan TIF eller JPG?
Tycker det låter som ett vitbalansproblem men då borde det ju som sagt synas direkt efter konverteringen.
Senaste version av Canons Digital Photo Professional (DPP) är tror (tror jag) 3.12.40 och finns på Canons supportsidor. Pröva den för RAW-konverteringen.
Gör själv alltid det.

Jag uppdaterade programmet och nu funkar det bra.
Kör alltid RAW (CR2) direkt i Photomatix om jag har fotat i RAW. I annat fall kör jag JPEG..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto