Vad onödigt... Eller är det bara jag som föredrar originalet?
Sedan när det gäller frågan om huruvida själva kampanjen är nödvändig eller onödig så vet jag inte. Jag får känslan av att exemplet är lite väl överdrivet? Ni som jobbar i branschen får väl rätta mig om jag har fel.
Faran jag ser är att ungdomar är väldigt känsliga för "ropa på vargen en gång för mycket"-syndromet. Det är extremt viktigt att vara nyanserad. Om man går in i ett klassrum och håller en domedagsföreläsning av typen "dricker du en droppe alkohol så blir du alkoholist och dessutom ramlar himlen ner i huvudet på dig", då kommer kidsen att sitta och nicka förstående för att sedan springa ut på rast och diskuttera om hur de ska fixa hembränt till festen på fredag...
Jag tror att en mer "normal" retusch skulle ge bättre verkan. Speciellt som att den retuscherade bilden verkligen ser onaturlig ut, vilket ger upphov till den risken att betraktaren drar slutsatsen att bilder som faktiskt har retuscherats mer återhållsamt är "sanningsenliga". Man kan inte heller bortse från att det i verkliga livet också att hitta modeller som faktiskt ser ut mer som retuschexemplet. Iaf. med lite smink, hårstyling och rätt ljussättning.