Annons

Cosmopolitan-parodi i Flickas nya kampanj.

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant.

Men jag stör mig lite på att de skriver att bysten görs större med hjälp av skuggor och liknande, medan de i bilden faktiskt har förstorat bysten genom att skala upp i dator.

Det är ganska ovanligt att man storleksförändrar bysten geom att dra i pixlarna. Att förstärka klyftan genom att mörka ned och lätta upp är vad man brukar göra.
Förutom att tejpa och trycka upp...
 
Helt sjukt vad man kan göra med hjälp av en dator....

Dock stör det mig att deras riktiga sida är
så J-VLA långsam att ladda.....

Borde dessutom finnas kontaktinformation redan på första sidan

// Anders
 
Wow, kunde aldrig gissa att den kampanjen skulle komma med så fin interaktiv utbildning för fotografer, hade liksom förutsatt att det bara var slöseri med skattepengar :)

Bra att mipert är här som "peer-review" av utbildningsmaterialet.
 
Tänkte bara tipsa om ytterligare en sida med exempel på retouch, den är inte till för att belysa den "moraliska" biten utan bara att visa vad man kan göra.
 
Väldigt bra initiativ.
Att samarbeta med Lunarstorm är väl det enda rätta. Vad jag förstår så spenderar de flesta ungdomar mycket tid på den sidan.

Man får väl kanske också säga; äntligen!
När Flicka-projektet drog förbi min lilla stad i höstas så var det inte många som visste om det. Knappt ens jag själv, trots att jag ställde ut bilder i samarbete med projektet...

Ang. retusch. Inget ont i det. Men visst går det till överdrift ibland.

Visst har media en enorm del i detta ansvar men var och en får också se till sig själv.. Det är så lätt att skylla på alla andra.


Nej, jag känner på mig att jag kommer bli långrandig så jag slutar med hedern i behåll..
 
Vad onödigt... Eller är det bara jag som föredrar originalet?

Sedan när det gäller frågan om huruvida själva kampanjen är nödvändig eller onödig så vet jag inte. Jag får känslan av att exemplet är lite väl överdrivet? Ni som jobbar i branschen får väl rätta mig om jag har fel.

Faran jag ser är att ungdomar är väldigt känsliga för "ropa på vargen en gång för mycket"-syndromet. Det är extremt viktigt att vara nyanserad. Om man går in i ett klassrum och håller en domedagsföreläsning av typen "dricker du en droppe alkohol så blir du alkoholist och dessutom ramlar himlen ner i huvudet på dig", då kommer kidsen att sitta och nicka förstående för att sedan springa ut på rast och diskuttera om hur de ska fixa hembränt till festen på fredag...

Jag tror att en mer "normal" retusch skulle ge bättre verkan. Speciellt som att den retuscherade bilden verkligen ser onaturlig ut, vilket ger upphov till den risken att betraktaren drar slutsatsen att bilder som faktiskt har retuscherats mer återhållsamt är "sanningsenliga". Man kan inte heller bortse från att det i verkliga livet också att hitta modeller som faktiskt ser ut mer som retuschexemplet. Iaf. med lite smink, hårstyling och rätt ljussättning.
 
Off topic.

Jag antar att du bett Dagens Media om tillstånd att få återpublicera deras artikel rätt av här i forumet. Eller är upphovsrätt inte lika mycket värt för det skrivna ordet?
 
Förlåt, dum tanke av mig. Tänkte inte riktigt på upphovsrätten. Den lilla piraten som tycker att all information som innehåller någon slags kunskap borde vara fri tog över.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.