Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cosina vs Tokina telezoom med F:2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte köpa mig en billigare, men ljusstarkt telezoom till min EOS 300D. De jag funderar kring är följande:

Cosina AF 70-210/2.8-4.0 (nypris ca 3300)
Tokina AT-X 828 AF (Pro?) 80-200/2.8 (begpris ca 3000)

Jag vill ha F:2.8 eftersom jag dels kommer skjuta en del inomhus, och dels vill ha lite DOF att leka med.

Tokinat verkar finnas i flera olika versioner, där de alla får negativ kritik för långsam AF och oskärpa vid 2.8.

Cosinat hittar jag inte mycket info alls om, men något säger mig att det måste vara något lurt med den med tanke på priset.

Finns det några andra alternativ för max 4000 (beggat är ok)? Obs att ljusstyrkan är viktig för min del.

Mvh Jimmy

jag har ett cosina 70-210 till min nikon.
jag tycker att objektivet är rätt ok, men har inte hunnit testa det så jättenoga än dock. uppskattar verkligen den extra ljusstyrkan jämfört med alla andra 70-210(/300)/4-5.6
macroläget (1:2.5) vid 210 mm är trevligt oxå. jag skulle kunna skicka lite bilder från gårdagen när jag var ute å tog lite bilder med det (och nikons 18-70).
jag har haft det i ett par veckor men bara hunnit ta lite "testbilder" i naturen samt fotat lite gocart med kompisarna.

innan jag köpte det försökte jag kika runt lite på internet efter bilder å annan användarinfo om det, men jag hittade inte så mycket. hittade en tysk som använde det å mailade honom:
Hello! i saw at your fotocommunity.de site that you own a
cosina 70-210/2.8-4 lens. how do you like it? i'm thinking about buying it as well, but i'm a little bit worried about the optical quality. have you compared it to similar lenses in the same pricerange?
thanks in advance!
//Oscar (Sweden)

så här sa han:
from Garrit Wenzel
Hello Oscar,
The cosina is still the biggest surprise in case of value for money i've ever seen. I did some nice pictures with and can give the advice for buying it.
Some photographs:
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/505904/display/3692231 or
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/505904/display/3466706
And a lot more.
And I guess you will be really happy when I tell you about my testings around this lens...yes I did!
Here the result, unfortunately in german:
http://www.ciafoto.de/content/view/39/89/
Short overview: at open aperture the lens provides average sharpness and vignetting. But stopped down to 5.6 or 8.0 it has great sharpness and no more problems with darken edges. Distortion is never a problem.

Mit freundlichen Grüßen,
Best regards

Garrit Wenzel
www.ciafoto.de

men att betala 3300 för detta objektivet verkar väldigt mycket! jag köpte mitt begagnat från ebay.de för ca 800 inklusive frakt! håll utkik där så kanske det dyker upp nåt för canon oxå.
ett problem med mitt är att jag verkar ha ett 70-210/3-4. nåt är fel med D50'n och detta objektiv.
detta objektiv såldes även som soligor har jag läst.

vill du ha bilder så säg till å säg vart jag ska skicka dom!

enda bilden jag har uppladdad på nätet:
http://i72.photobucket.com/albums/i195/omollmyr/macro.jpg

edit:
för runt tusenlappen tycker jag att detta är ett kanonobjektiv! speciellt eftersom jag då har ett 70/2.8 för konsertfoto :D
är man ute efter lite mer ljusstyrka + telezoom så måste man gå upp i pris i vanliga fall, men detta funkar bra för mig hittills iaf. (sen kanske det blir ett nikon 80-200/2.8 i framtiden, vi får se...)
och frågan är väl hur kvalitén är på detta 1 steg nerbländat jämfört med med resten av de billiga telezoomarna på full öppning!?

Senast ändrad:
Stort tack för ditt svar, Oscar. Det uppskattas!

Någon som har något mer att säga, både ang Cosinan och Tokinan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar