Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Corel har köpt Bibble

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusBerg

Aktiv medlem
RAW-behandlingsprogrammet Bibble - som funntis för Linux, Macintosh och Windows - har blivit uppköpt av Corel. Om detta finns mer att läsa på Bibbles hemsida http://support.bibblelabs.com/forums/viewtopic.php?f=84&t=19655
Det innebär bl a att inga fler versioner av Bibble kommer att släppas, Men Corel har varit väldigt snabba i svängarna och redan gett ut en omdöpt och delvis omarbetad (mest GUI-ändringar) version av Bibble med namnet Corel AfterShot Pro, som finns i en 30-dagars testversion (med full möjlighet att spara bilderna) här http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4670071 Även Corel AfterShot Pro har stöd för alla tre plattformar - Linux, Macintosh och Windows. Corel AfterShot Pro kostar 879 svenska kronor att köpa.

Undertecknad som inte är van Bibble-användare, utan bara kört ett par bilder för att testa Bibble Pro idag, saknar bara funktionen Look Profile i Corel AfterShot Pro. Vana Bibble-användare kanske hittar mer som saknas.
Jag märkte i alla fall direkt, vid min test idag, att Bibble Pro och Corel AfterShot Pro är betydligt lättare att uppnå bra bildresultat med än med open source-program som Raw Therapee och Ufraw. Jag kommer att köpa mig en Corel AfterShot Pro-licens inom kort för att köra på mitt Debian GNU/Linux-system.

Senast ändrad:
I den nya versionen 5.2.3 tillkom stöd för följande kameramodeller:
Leica: V-LUX 2, D-LUX 5
Nikon: P7100, D5100, V1, J1
Olympus: E-P3, E-PL3, E-PM1, XZ-1
Panasonic: G3, GF3
Sony: NEX-5n, NEX-7, A-77, A-65

Min installation hittade inte uppdateringen, men den fanns på hemsidan.

179:-

För "uppdatering" till Corels AfterShot Pro tar de 179 SEK till slutet av Januari.
Detta gäller de som har Bibble innan.

Se på deras hemsida för mera info.

Upptäckte att om man väljer bort att få programmet skickat med posten så kostar den nedladdade versionen bara 679 kronor.

Man kan ladda ner gratis och testa, och det är ju svårt att låta bli.

Verkar mycket kompetent. Icke-förstörande precis som Lightroom. Har det mesta man behöver men jag saknar verktyg för upprätning av perspektiv som är väldigt användbart för arkitektur och som finns i både LR och DxO Pro (bäst!). Det tycker jag är den största bristen.

Man kan göra justeringar av ljus och färg i delar i bilden på ett enkelt och smart sätt, ibland enklare än pensel och övertoningsfiltret i LR. Viss lagerhantering finns också. Noise Ninja är inbyggt men i en light-version, inte lika bra som NR i LR tycker jag vid en hastig jämförelse. Tar bort mycket skärpa. Har många objektivprofiler för automatisk korrektion, till och med mitt gamla tele Sigma 70-210/2,8 finns med, vilket det inte gör i LR eller DxO Pro.

Upptäckte att om man väljer bort att få programmet skickat med posten så kostar den nedladdade versionen bara 679 kronor.

Fel av mig. 679 kronor var ett uppgraderingspris.

Nu har jag i alla falla köpt en licens för 879 kronor eftersom jag inte hittar ett program - open source till Linux - som är ens i närheten av AfterShot Pro.

För "uppdatering" till Corels AfterShot Pro tar de 179 SEK till slutet av Januari.
Detta gäller de som har Bibble innan.

Det kan jag inte hitta någonstans. Det enda jag ser är ett uppgraderingspris på 679:- som gäller om man har Bibble 5 sedan tidigare. Om du kan hitta det igen, vill du vara vänlig och posta en länk?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar