Annons

copyright

Produkter
(logga in för att koppla)

humppa

Medlem
Ett fotbollslag som spelar i en högre division har bett mig att fota några av deras matcher. De bilder som sedan publiceras på deras hemsida vill de ha copyright på.
Min fråga är: Tycker ni att jag ska ta betalt för bilderna, och i så fall, hur mycket?

Omöjlig fråga att besvara.

Generellt kan man säga att det är ytterst ovanligt som yrkesverksam fotograf att sälja bildrättigheterna vilket du faktiskt gör om du låter klubben få copyright.

Det är dock bara du som kan svara på hur viktig denna princip är för dig och hur gärna du faktiskt vill ha bilderna på deras hemsida....

Om du ställer krav på klubben måste du samtidigt vara beredd att inte få jobbet.

Om det är ett första uppdrag så kanske en liten kompromiss med ett avtal som gör att du förpliktigar att ge dem exklusiv rätt till bilderna tillsammans med din byline kan vara acceptabelt ? Kanske en liten banner med reklam för dig ?

Det är väl klart att du ska ta betalt! De kräver dessutom att få bildrättigheterna, vilket verkligen betyder att du ska ta bra betalt. Och du ska kräva att ditt namn sätts ut, det finns ingen anledning att avtala bort den rätten.

om de ska ha rätten att göra vad de vill med bilderna, inklusive att sälja dem, så ska du ju givetvis ha sjysst betalt.

Men att de får rätt att använda bilderna på hemsida och broschyrer eller så betyder ju inte att de äger upphovsrätten till dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar