Annons

Copyright?

Produkter
(logga in för att koppla)

pamn

Ny medlem
Hej!
Jag skulle vilja lägga ut bilder på en fotosida till försäljning, men har aldrig gjort detta innan och undrar hur det går till med copyright? Har jag automatiskt copyright på bilden eller måste jag märka den med något eller anmäla den någonstans? Tacksam för svar:)
 
Om du tar ett foto så är du upphovsman/kvinna och innehar därmed upphovsrätten. Copyright är ett amerikanskt påfund som är ungefär motsvarande, men begreppet copyright finns egentligen inte i Sverige.
 
Om du tar ett foto så är du upphovsman/kvinna och innehar därmed upphovsrätten. Copyright är ett amerikanskt påfund som är ungefär motsvarande, men begreppet copyright finns egentligen inte i Sverige.

Jodå. Kopieringsrätten (rätten att mångfaldiga ett verk) är något som upphovsmannen kan sälja. Det är den rätten som musiker säljer till sina skivbolag.
 
Jodå. Kopieringsrätten (rätten att mångfaldiga ett verk) är något som upphovsmannen kan sälja. Det är den rätten som musiker säljer till sina skivbolag.

Det man kan sälja i Sverige är den ekonomiska upphovsrätten, vilket inte är riktigt samma sak som copyright. Den ideella upphovsrätten tillhör dock alltid upphovsmannen till ett verk.

Nu var det ju inte det TS frågade om i och för sig, men vad gäller det är det precis som erland och erro skrev - upphovsrätten är automatisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.