Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright och bildrättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Var sugen på att åka upp till Stockholm för att lyssna på Staffan Teste men det fick räcka med en dag i stora staden.

Måndagen fick det bli "Föreläsning med Lottie Knutson, Att växa med uppgiften - om slit, samarbete och stolthet", ett föredrag som var värt varje sekund!

Nu är det så att jag är nyfiken på vad Staffan Teste hade för sanningar att komma med i tisdags kväll, någon som kan rapportera lagom koncentrerat? Eller kan det till och med vara så att det kommer ett referat här på Fotosidan?

Sedan har jag en fråga. I Photoshop fanns/finns en funktion där jag placerar ett vattenmärke på bilden för att kunna leta upp alla mina bilder som finns spridda över hela www, bilder som personer har "lånat".

Finns denna funktion kvar i Adobe Photoshop CS2 och framförallt, fungerar den?

Har själv Adobe Photoshop Elements 3, ska uppgradera till 4an efter jul/nyår, har inte funnit denna funktion i Elements 3.

Att den kostar pengar vet jag, dock inte hur mycket. Måste jag ha CS för att komma åt denna funktion?

Tack på förhand / Jan-Olof

I CS2 finns fortfarande funktionen "Vattenstämpel" kvar som ett filtertillbehör. Kör det inte själv eftersom det verkar kosta pengar att koppla upp sig mot spårningstjänsten men du kan fortfarande vattenstämpelstagga bilden. Men varför vattenstämpla när ITPC informationen bifogas bilden? Tror inte de som snor bilder bekymrar sig över att raddera ITPC informationen (iof kanske ditt huvudsyfte var att leta dina bilder på nätet - inte säkra upp dig över att det är stulet?).

Mvh
Bengt A Wänergård

ITPC - ??? - varje dag lär jag mig något nytt - vad är detta?

Helt rätt - leta reda på alla hundbilder som jag är pappa till och som finns på hemsidor utan att det står angivet vem som har copyright till bilden. Vet att det inte går att göra i efterhand men bättre sent än aldrig.

Finns det något annat program med motsvarande funktion?

ANNONS