Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright? När/var/hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

blackline

Ny medlem
Jag är smått konfunderad över det här med Copyright, i mitt fall nu när det gäller hemsidor och design.

Det är så att jag och några vänner driver en hemsida om piercing och dylikt. Jag som är ansvarig utgivare ser till att vi har Copyright för det vi publicerar. Diskussionen handlar oftast kring bilder och fotografier.

Jag har ett dilemma nu med en bild som en kompis hjälpt mig att fixa till. Det här är bilden: http://www.bodymodification.se/demo/bilder/rubrik.png

Min fråga och mitt dilemma är den lilla bebisen till vänster i bilden som är manipulerat och omgjord, bland annat så har min kompis målat dit piercings. Ingen av oss har Copyright till orginalbilden men vi har ändå gjort om den på olika sätt. <b>Vad gäller?</b>

Bryter vi mot lagen? Isåfall, Får man inte heller måla av bilder och publicera? Tacksam för svar snarast.
 
Du ligger nog inte så bra till. Man får ju faktiskt inte göra om andras bilder, det är värre än att bara sno en bild (om ursprungsbilden inte är helt oigenkännelig vill säga.)

Varför inte kontakta fotografen eller ta en egen bebisbild att pilla på?
 
lotelo skrev:
Du ligger nog inte så bra till. Man får ju faktiskt inte göra om andras bilder, det är värre än att bara sno en bild (om ursprungsbilden inte är helt oigenkännelig vill säga.)

Varför inte kontakta fotografen eller ta en egen bebisbild att pilla på?

Mjo... Jag får se, alternativet är väll att jag byter ut bilden.

Hade jag kunnat kontakta fotografen hade jag gjort det men kompisen som gjort bilden har antagligen bara hittat bilden hux-flux och då är det lite svårt kanske, eller snarare omöjligt.

Jag har varken talangen att ta sådanna bilder eller sedan göra nåt vettigt utav de sedan så sånt överlåter jag till andra ;)
 
Byt ut den om ni inte har tillstånd att använda den. Faktum är att det kan kosta dig en del annars och det vill du nog inte?
 
lotelo skrev:
Byt ut den om ni inte har tillstånd att använda den. Faktum är att det kan kosta dig en del annars och det vill du nog inte?

Självklart får det bli så. Som du säger så är det ju inte vidare kul om jag åker ditt på något och samtidigt vill jag att sidan ska ge ett seriöst intryck så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.