Annons

Coolpix995 fel CCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Igår gjorde jag några specialfoton med lång exponeringstid för att fånga några lysdioder genom att röra kameran.
Efter "framkallning" i bildbehandlingsprogrammet upptäckte jag massor av olikfärgade prickar av olika storlekar från 1 pixel till 6-8 pixlar. Se bilden här:
http://home.swipnet.se/greenpoint/pub/CCD_Test3.JPG

Sedan gjorde jag en ny exponering med objektivlocket på, i c:a 8 sekunder. Antalet prickar blev mindre, men de som finns kvar ligger på samma ställe.
Se bild:
http://home.swipnet.se/greenpoint/pub/CCD_Test1.JPG
Jag misstänker att det är fel på CCD.
Vad kan man göra åt detta?
Har någon gjort en liknande test?
Alla idéer och förslag emottas med tacksamhet.

Fred

Fred H skrev:
Igår gjorde jag några specialfoton med lång exponeringstid för att fånga några lysdioder genom att röra kameran.
Efter "framkallning" i bildbehandlingsprogrammet upptäckte jag massor av olikfärgade prickar av olika storlekar från 1 pixel till 6-8 pixlar. Se bilden här:
http://home.swipnet.se/greenpoint/pub/CCD_Test3.JPG

Sedan gjorde jag en ny exponering med objektivlocket på, i c:a 8 sekunder. Antalet prickar blev mindre, men de som finns kvar ligger på samma ställe.
Se bild:
http://home.swipnet.se/greenpoint/pub/CCD_Test1.JPG
Jag misstänker att det är fel på CCD.
Vad kan man göra åt detta?
Har någon gjort en liknande test?
Alla idéer och förslag emottas med tacksamhet.

Fred

Detta är ett vanligt förekommande fenomen, CCD'n blir överbelastad. Sådär beter sig i princip alla digitalkameror vid längre exponeringar, men de nya har oftast inbyggt i mjukvaran att ta bort dem (vet att D70 har det inbyggt tillexempel). Så det är inget fel på din kamera.

Tack för svaret.
Då kan jag lugna mig och fulfölja drömen att skaffa en D70, trots att 995 är en mycket bra kamera till olika specialfoto som kräver kortare exponeringstider/mer belysning.
Fred

De flesta kameror ha en funktion där de tar ytterligare en bild med slutaren stängd (darkframe) som den sedan subtraherar från den "riktiga" bilden. Detta för att minska antalet heta pixlar och mängden brus som blir synligt i bilden. Jag tycker nästan att det borde finnas en sådan funktion att aktivera i nån meny på din kamera åxå. Leta lite i menyerna eller kolla i manualen om du hittar något sånt.
Inga problem att ta bort dessa för hand, men om man kan slippa det så... :)

Om du vill "fejka" borttagningen så ta en bild på vad du nu ska fota som vanligt, sen tar du en exakt likadan bild (exponeringsmässigt) fast med locket på, sen gör du en extrude (har jag för mig) så försvinner de heta pixlarna.

Ja, det finns en "Best shot selector" på min kamera, men den kan inte användas om slutartiden är c:a 7-8 sekunder och samtidigt objektet rör sig. Det är fallet i min testbild nr 3 ovan.
Det enda sättet att ta bort dem är bildbehandlingsprogram, som du säger, Robert.

Jag tror att ju mindre sensorytan är i kameran desto fler heta pixlar trängs på den, procentuellt sett. En kamera som t.ex. D70 har det lättare att korrigera heta pixlar, också.
Å andra sidan en D70 eller liknande systemkamera har mer problem med damm. Inget är perfekt i världen.

Jag tror inte att fokuseringen eller bländaren spelar någogon roll, men jag skall testa.

Jag avundas de som gör fina, skarpa, jämna nattbilder, fyrverkeribilder eller liknande.

Fred

Daniel, jag har tittat i PaintShopPro 9 och Photoshop CS, men kom inte på hur jag skall bära mig åt. Att ta bort pixel för pixel är jobbigt. Jag har "Blurrat" ut en del av enklare områden, men Subtrahera, vet jag inte hur man gör.
Kan du, kort beskriva hur du gjorde.
Jag uppskattar mycket din hjälp.

Fred

Du tar, som sagt en bild till, med samma exponeringsinställningar och linslocket på. Då bör de heta pixlarna dyka upp på samma ställen, mer eller mindre.
Denna bild lägger du i ett lager ovanpå den "riktiga" bilden och sedan väljer du blandningsläge "exclusion".
Då bör de heta pixlarna försvinna eller åtminstone minska kraftigt.

Fred H skrev:
Daniel, jag har tittat i PaintShopPro 9 och Photoshop CS, men kom inte på hur jag skall bära mig åt. Att ta bort pixel för pixel är jobbigt. Jag har "Blurrat" ut en del av enklare områden, men Subtrahera, vet jag inte hur man gör.
Kan du, kort beskriva hur du gjorde.
Jag uppskattar mycket din hjälp.

Fred

Oh, jag minns tyvärr inte riktigt hur jag gjorde, var så länge sedan. Är det inte allt för många pixlar så rekommenderar jag "plåstret" (healing brush).

Tack, Robert.
Det fungerar: Blandningsalternativ->Differens
Synd att mitt tidigare, värdefulla fota har inte en kopia med locket på med samma inställningar.
Kanske går det att ställa in det efter EXIF data och göra en locket på foto igen.
Men, i framtiden kommer att göra så som du sa. Det funkar.
Jag uppskattar värkligen era hjälp.

Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar