Annons

Convertering till Jpg i PS 6.0

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej, har just köpt en Minolta Dual Scann II.

Scannade in en bild i mha PS 6.0. La på USM, mm. Bilden var i tiff format. Sedan lyckas jag inte spara den i JPG. Hur gär jag? Är klart novis på PS men detta har jag lyckats med förut inbildar jag mig. Vissa PSD bilder lyckas jag inte heller sava som JPG. Vad gör jag för fel????

Jpg-formatet stödjer inte lager vilket Photoshop (psd) ibland använder. Ta fram lagerpalletten och klicka på "gör till ett lager", sedan är det bara att spara som jpg.

Tips: ta för vana att spara ett orginal i psd om du har flera lager. På så vis kan du fortsätta att jobba med dem senare. Och framför allt, spara inte orginal i jpg, de förlorar i kvalitet vid varje omsparning.

//Pontus

Varför inte kolla lite i instruktionsboken du fick med när du köpte PS? Du hittar garanterat svaret där.

Antagligen så har din Tiff-bild en Alfa-Kanal eller flera lager. Det är antagligen samma när du inte kan spara bilderna som är i Psd-format.
Gå in under Layers (heter gissningsvis Lager i den svenska versionen) och välj Flatten Image (har för mig att det ska heta Gör till ett lager). Nu kan du när du väljer Save As...(Spara som...) välja Jpg vid format.
Hoppas det var tydligt nog.

Mvh
Möllis

Man kan välja jpeg i "spara som" i PS 6 även om bilden innehåller lager. Lagren slås samman när den nya filen skrivs. Därför låter det inte troligt att det är felet.

Däremot kan man inte välja jpeg om bilden är i 16-bitars färgläge. Om det är det som hindrar dig att välja jpeg så välj "bild -> läge -> 8 bitar/kanal" innan du sparar.

Jag brukar välja "Spara kopia..." Då kan man spara bilden som jpeg eller valfritt annat format, oavsett vilket format den var tidigare. Dessutom har man orginalet kvar som TIFF, PSD eller vad det nu är.

Nackdelen är att vill man se bilden som jpeg får man öppna den igen.

Hej,
Ont om intruktionsböcker hAr jag. Flera lager är det inte, alla alternativ är utgråade. Möjligen det som "Gors" skriver. Skall testa när jag kommer hem. Tack för tipset.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar