ANNONS
Annons

Contone el Halftone i PK Sharpener?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Hej

Har inte hittat någon information (som jag fattar :)) om detta. När jag ska skärpa en bild för tryck (Crimson, Lambda), skall jag då välja Contone eller Halftone i Photokit Sharpener?

En annan fråga, anser ni det vara nödvändigt att göra skärpningen i tre steg med PK? I PS brukar jag bara göra det sist..hur gör ni?

Tacksam för hjälp

mvh

nikmoz skrev:
Hej

Har inte hittat någon information (som jag fattar :)) om detta. När jag ska skärpa en bild för tryck (Crimson, Lambda), skall jag då välja Contone eller Halftone i Photokit Sharpener?

Om du ska skärpa den för tryck är det Halftone som gäller. Om du ska skriva ut den på en Lambda är det Contone som gäller.

Stefan

nikmoz skrev:

En annan fråga, anser ni det vara nödvändigt att göra skärpningen i tre steg med PK? I PS brukar jag bara göra det sist..hur gör ni?

Tacksam för hjälp

mvh

Nödvändigt är det väl inte, men det är ju mycket enklare att förstå sig på vad man gör. Först är det för att skärpa för kamerans/skanners skärpa, sedan är det för det kreativa val du vill göra, till slut är det för att anpassa bilden för den användning som du ska ha bilden till.

Stefan

Tack för snabba och bra svar Stefan.

Med tryck menar du alltså typ boktryck i en riktigt tryckpress? Och med Lambda menar du när man skickar in till ett labb? Antar att det isf gäller andra labb som inte använder Lambda också?

Inte riktigt hemma på detta område :)

nikmoz skrev:
Tack för snabba och bra svar Stefan.

Med tryck menar du alltså typ boktryck i en riktigt tryckpress? Och med Lambda menar du när man skickar in till ett labb? Antar att det isf gäller andra labb som inte använder Lambda också?

Halftone innebär att bilden rastreras och trycks. Det är framförallt anpassat till offsettryck. Contone är när man exponerar bilder på fotopapper, som till exempel med en Lambda. Skickar du bilder till ett labb är det oftast Contone som används, men de kan ju också ha en bläckstråleskrivare, en Inkjet.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar