Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

contax optic till 550d alt nex5

Produkter
(logga in för att koppla)

rogdag

Ny medlem
Har kommit över Carl ziess optik från en contax rts skulle det gå å montera dessa på min eos lr min nex 5a med någon adapter av något slag?

Att montera Zeiss-objektiven från din Contax RTS på din NEX-5 blir säkert inga problem - det finns adaptrar till fler av alla de mer eller mindre konstifika objektiv man kan hitta på marknaden till NEX:arna än till något annat av världens kamerasystem... :)

När det gäller dit EOS 500D-hus så är det värre. Skillnaden i registerdistans är inte mer än 1,5 mm, vilket normalt innebär att de enda adapterringar som ev. kan gå att få tag på är sådana med linselement (för att det ska möjligt att fokusera ända till oändligt). Billiga sådana ger så usel kvalitet att dessa är helt bortkastade pengar. Användbara sådana kostar lika mycket som ett BRA objektiv.

Tillverkarna brukar helst vilja ha bortåt 3 mm tjocklek på sina ringar, för att dessa ska få acceptabel stabilitet, och detta går ju inte för några EOS-kameror.
.

Det var tidigare inte helt ovanligt att folk använde just Contaxoptik på Eos, framför allt på FF-kamerorna för att få bättre vidvinklar då Canons egna utbud inte var så vasst. Det finns alltså gott om adaptrar utan linser (och de fungerar bra). Däremot ät det inte så lätt att fokusera helt manuellt med den lilla sökaren i 550D.

Objektiven är enklare att använda på Nex, då du kan använda focus peaking för att se att skärpan ligger rätt (gärna kombinerat med förstorad sökarbild).

Tack för era svar :) det är alltså nex5 som jag ska satsa på..vart kan jag få tag på en adapter till den?

Lättast är att söka på Ebay - där finns adaptrar för allt (i alla prisklasser och smaker). De billigaste adaptrarna har inte alltid så bra passform, och en del riskerar t.o.m. skada kamera eller objektiv, men en det är inte så lätt att veta vad som är bra eller inte.

Även på Tradera.se finns massor av adaptrar som oftast kommer från samma källa som de på eBay, men det kan vara lättare med leverans och betalning den vägen.

Sök också efter Contax EOS Adapter på eBay så ser du att det finnns hur många såna som helst också (från några dollar upp till ett par hundra).

Vad är det för objektiv du kommit över? Inte alla med den fattningen är värda att skaffa dyra adaptrar för ;)

Tack för era svar :) det är alltså nex5 som jag ska satsa på..vart kan jag få tag på en adapter till den?

För några år sen provade jag kombinationen Eos 5D + Carl Zeiss Contax 4/18 mm och 1,4/85 mm med hjälp av en Contax/Yashica till Canon Eos-adapter. Det fungerade bra. Adaptern köpte jag från Kina, men jag minns inte vem som var leverantör. Leveransen tog en knapp vecka.

Bra adaptrar finns bland annat hos tyska Enjoy your camera. Åtminstone var den C/Y till 4/3-adapter som jag köpte därifrån av riktigt bra; leveransen tog bara några dagar.
C/Y till Eos: http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter/Canon-Adapters:::197_202.html
C/Y till Nex:http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter/Adapter-for-Sony-E-NEX:::197_413.html

Contax och Yashicas optik hade samma fattning (Yashica tillverkade Contaxhusen). Yashicas objektiv var fina, och som begagnade de kostar en bagatell jämfört med motsvarande Zeiss-gluggar.

Men köp för Guds skull inga gamla zoomar av något märke, 1970-1980-talens zoomar kan inte mäta sig med dagens (utom möjligen de från Angeniuex).

Bra adaptrar finns bland annat hos tyska Enjoy your camera. Åtminstone var den C/Y till 4/3-adapter som jag köpte därifrån av riktigt bra; leveransen tog bara några dagar.
C/Y till Eos: http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter/Canon-Adapters:::197_202.html
C/Y till Nex:http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter/Adapter-for-Sony-E-NEX:::197_413.html
Jag måste utfärda en liten varning för Kiwifoto-adaptrarna som finns på den sidan. Jag köpte en sån till mitt första Contax-objektiv, men tyvärr så är passformen till vissa av mina objektiv inget vidare. Vissa av mina objektiv sitter faktiskt så dåligt att de lossnar från adaptern om man fokuserar lite för hårt. Men som med de flesta av de lite billigare adaptrarna så finns det säkert en viss variation på dem, så har man tur så får man en bra adapter. Själv köpte jag en Novoflex-adapter istället, svindyr men perfekt passform till alla mina objektiv.

Men köp för Guds skull inga gamla zoomar av något märke, 1970-1980-talens zoomar kan inte mäta sig med dagens (utom möjligen de från Angeniuex).
En bra tumregel, men den gäller nog inte Contax-zoomarna. Contax 35-70/3.4 är ju t.ex. fantastisk, och har även ett trevligt makro-läge. Jag har inte sett så mycket bilder från de andra zoomarna av Contax, men vad jag har läst så ska de hålla riktigt hög kvalitet allihop (inte så konstigt med tanke på att det är Zeiss :) ).

Jag måste utfärda en liten varning för Kiwifoto-adaptrarna som finns på den sidan. Jag köpte en sån till mitt första Contax-objektiv, men tyvärr så är passformen till vissa av mina objektiv inget vidare.

Våra erfarenheter av adaptrarna skiljer sig åt. Den adapter som jag köpte för C/Y till 4/3 är mekaniskt perfekt, utan det minsta glapp. Det kan tänkas att kvaliteten varierar mellan olika exemplar, eller att adaptrarna kommer från olika tillverkare.

Jag har märkt att det spelar stor roll hur sliten fattningen på C/Y-objektiven är. Det flitigt använda Zeiss 1,4/85 glappar i adaptern, medan de inte alls lika mycket använda Zeiss 4/18 och Yashica 2,8/35 sitter perfekt med adapter. Hur fungerar Novoflex-adaptern med slitna C/Y-fattningar?

Med tanke på att de adaptrar som jag nämnt kostar några hundralappar kan kvaliteten säkert variera. Hm, nu blir jag sugen på att skaffa en adapter från Novoflex :)

En annan sak är att de gamla objektiven är gjorda för att projicera en bild på en filmruta och inte en bildbricka. Den tekniska kvaliteten på mina bilder tagna med olika Contaxhus och Contax-optik samt Kodachrome 25 är bättre än de jag tagit med adapter på Canon Eos 5D respektive Olympus E-3.

En bra tumregel, men den gäller nog inte Contax-zoomarna. Contax 35-70/3.4 är ju t.ex. fantastisk, och har även ett trevligt makro-läge. Jag har inte sett så mycket bilder från de andra zoomarna av Contax, men vad jag har läst så ska de hålla riktigt hög kvalitet allihop (inte så konstigt med tanke på att det är Zeiss :) )

Jo, Zeiss-zoomarna var nog väldigt bra på sin tid, men sen dess har det gått 20-40 år ;-)

En annan sak är att de gamla objektiven är gjorda för att projicera en bild på en filmruta och inte en bildbricka. Den tekniska kvaliteten på mina bilder tagna med olika Contaxhus och Contax-optik samt Kodachrome 25 är bättre än de jag tagit med adapter på Canon Eos 5D respektive Olympus E-3.

Det tror jag ärligt talat inte ett dugg på - visserligen har Kodachrome 25 ganska hög upplösning, men inte i närheten av moderna sensorer. Objektiven har ingen aning om du kör digitalt eller med film, så de presterar i de flesta fall lika bra i båda fallen - undantaget är möjligen en del vidvinklar som fungerar olika bra med olika sensorer ...

Tyvärr är det ju inte längre möjligt att göra en praktisk jämförerlse, då det varken går att köpa eller framkalla Kodachrome ...

Jag har märkt att det spelar stor roll hur sliten fattningen på C/Y-objektiven är. Det flitigt använda Zeiss 1,4/85 glappar i adaptern, medan de inte alls lika mycket använda Zeiss 4/18 och Yashica 2,8/35 sitter perfekt med adapter. Hur fungerar Novoflex-adaptern med slitna C/Y-fattningar?
Absolut, slitaget skiljer sig så klart på objektiven, och vissa av objektiven fungerade bra på Kiwifoto-adaptern medan andra inte gjorde det. Alla objektiv sitter dock säkert fast med Novoflex-adaptern utan något glapp. Den största skillnaden tror jag är att Novoflex-adaptern har en mycket rejälare låsanordning än Kiwifoto-adaptern.

Jo, Zeiss-zoomarna var nog väldigt bra på sin tid, men sen dess har det gått 20-40 år ;-)
Jag har sett massvis av jämförelser mellan t.ex. Contax 35-70/3.4 och Canons L-zoomar, och Contax-zoomen är oftast skarpare, har mindre CA och bättre färger. Den anses oftast prestera väldigt nära Contax fasta objektiv faktiskt. Här är t.ex. en jämförelse mellan Contax 35-70/3.4 och Canon 24-70L. Tyvärr är alla bilderna döda på den sidan, men det verkar vara en vanlig åkomma på såna jämförelser. Här är en lång bildtråd för just Contax 35-70/3.4.

Lättast är att söka på Ebay - där finns adaptrar för allt (i alla prisklasser och smaker). De billigaste adaptrarna har inte alltid så bra passform, och en del riskerar t.o.m. skada kamera eller objektiv, men en det är inte så lätt att veta vad som är bra eller inte.

Även på Tradera.se finns massor av adaptrar som oftast kommer från samma källa som de på eBay, men det kan vara lättare med leverans och betalning den vägen.

Sök också efter Contax EOS Adapter på eBay så ser du att det finnns hur många såna som helst också (från några dollar upp till ett par hundra).

Vad är det för objektiv du kommit över? Inte alla med den fattningen är värda att skaffa dyra adaptrar för ;)

objektiven är: 135mm/f2.8
vivitar 50mm 2x macro focusing
100mm macro
50mm ziess

objektiven är: 135mm/f2.8
vivitar 50mm 2x macro focusing
100mm macro
50mm ziess
Grattis, du verkar ha fått tag på en del bra grejor. 135/2.8 är ett av de billigare Contax-objektiven, men är ett riktigt bra 135mm-objektiv. 50 mm finns som både f1.4 och f1.7, båda riktigt bra. Jag har själv ett 50/1.7, ett av mina absoluta favoritobjektiv. Och om ditt 100mm råkar vara Contax Makro-Planar 100/2.8 så är det ett fantastiskt objektiv, de billigaste jag sett på ebay har gått på över 5000 kr. Så de objektiven är väl värda att skaffa en adapter för.

Vivitar 50mm 2x Macro Focusing är däremot inte ett objektiv, utan en teleconverter. Tydligen en förvånansvärt bra teleconverter om man får tro internet, så den kan kanske vara användbar till 135mm-objektivet för att få lite mer räckvidd.

Jag håller med om att Novoflexadaptrarna håller en helt annan kvalitet än de flesta billiga från Kina, har tre st, Leica M och Canon FD till Nex samt Leica M till mft. de sitter som gjutna och perfekt oändlighetsläge men just kiwiadaprarna har jag enbart goda erfarenheter av, har bl a Minolta MD till Nex och den känns hur bra som helst. Kan det bero på att Contaxfattningen är sliten som nämndes ovan?

tack alla för hjälpen

Nu var adaptern inhandlad och testad ,, förövrigt så var passformen 100%förutom på 50mm den vill inte riktigt sitta fast.

Nu vet jag exakt vad vad jag har:
Carl Zeiss 1, 7/50mm
Carl Zeiss 2, 8/135mm
Yashica ML macro 1:3, 5 /100mm
Vivitar 2x macro focusing telekonverter MC

Vart till 550d jag köpte adaptern pga priset, hittade på tradera för 200kr

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar