Annons

Contax 139Q äter batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

topstich

Medlem
Hej!
För ett tag sedan tappade jag min Contax 139 Quartz i ett stengolv (isch!) från ungefär en halv meters höjd.

Alla vitala delar som objektivfäste, vred etc. klarade sig, men kamerahuset fick sig en törn på bakre hörnet vid matararmen.

Nu slukar kameran batterier, om jag sätter i ett par fräscha batterier, kan jag kan knäppa en rulle film på en timme eller kanske två, sedan är batterierna slut. Modellen tillåter inte exponering utan batterier, synd!

Har smällen mot golvet orsakat en kortslutning i kamerans strömförsörjningselektronik?
Är det dyrt att få detta fixat?
Kan man reparera sådant själv om man vågar sig på att öppna huset, och har rudimentära kunskaper gällande elektronik?

Jag använder mig nästan uteslutande av digitalkamera nu för tiden (tyvärr!), men det är jäkligt kul att använda den gamla trotjänaren i bland också, snacka om feeling!

Om det visar sig vara alltför dyrt med en reparation kör jag vidare, får väl köpa batterier i storpack... ;)

/jonne

topstich skrev:
Hej!
För ett tag sedan tappade jag min Contax 139 Quartz i ett stengolv (isch!) från ungefär en halv meters höjd.

Sådant händer :-(

Har smällen mot golvet orsakat en kortslutning i kamerans strömförsörjningselektronik?

Troligtvis är det som du skriver.

Är det dyrt att få detta fixat?

ja! dessutom finns troligtvis inga reservdelar

Kan man reparera sådant själv om man vågar sig på att öppna huset, och har rudimentära kunskaper gällande elektronik?

nej! Att hitta felet utan mätutrustning är nästan omöjligt. Hittar du felet och försöker löda på kretskortet utan jordat lödkolv (vem har en sådan?) förstör du oftast elektroniken pga elektrostatisk uppladdning. Kameraelektroniken är ofta väldigt känslig för sånt.

Om det visar sig vara alltför dyrt med en reparation kör jag vidare, får väl köpa batterier i storpack... ;)

Gör inte det. Sälj kameran till mig, jag behöver reservdelar :)
köp en Yashica, om plånboken inte tillåta en contax. Contax 139 är ju den som är mest lika en yashica bland alla Contax modeller. En Contax 139 kostar kring 1000 till 1500 spänn om man letar lite. Det är inte heller mycket.

/jonne

Tack för ditt svar!
Jag är helt på din linje (och ber att få återkomma angående försäljning av huset. ).

/jonne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar