Annons

Conon PowerShot S5 IS kontra Canon EOS 350-450?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vovva

Ny medlem
Jag har suttit och läst och försökt bilda mig en uppfattning. Men det verkar som att ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag.

För att beskriva mig och mina kamerabehov lite kort:

* Helt nybörjare när det gäller digital system
* Har fotat lite för länge sedan med analogt system
* Till att börja med ska kameran klara vardagsfotografering och djur (mestadels hundar)
* Visst "konstnärligt" fotograferande
* Budgeten är inte speciellt stor (ca: 5000)
* Den kompakta digialkameran jag har i dagsläget är alldeles för långsam, hunden hinner springa hur bild innan fotot tagits. Mao behöver jag en kamera som har snabb fototagning från det man tryckt på knappen.

Jag har på något sätt blivit intresserad av Canons kameror. Fråga mig inte varför - det har bara blivit så. Bra reklam?

Jag skulle köpa en ny 450 med en massa objektiv om jag hade råd men... med andra ord så är jag på jakt efter en begagnad.

Jag har sett två olika begagnade utrustningar till salu:

* Canon PowerShot S5 IS med en hel del extrautrustning och objektiv. Nypris på den utrustningen för inte fullt ett år sedan skulle ha varit drygt 8.500 kronor.

* Canon 350D med kitobjektiv 18-55/3.5-5.6

Den övre ligger cirka 1000-lappen dyrare.

Kan någon av de två vara ett alternativ för mig?
Vad borde begagnatpriset ligga på?

Jag har däremot inte riktigt fått kläm på hur/vad PowerShot S5 är i förhållande till t.ex. EOS 350D. Någon som orkar förklara?

Eller är det någon som har ett jättebra tips att ge mig på vilken kamera jag ska/borde skaffa mig.
 
Canon 350D är en systemkamera, en spegelreflex. Powershot S5 är i princip en avancerad kompaktkamera med ovanligt stort objektiv. Man kan inte byta objektiv på den och den är långsammare än 350 D.

Jag tycker att en 350D med kitobjektiv kan vara en billig start på en systemkamerautrustning. Efterföljaren 400D med kitobjektiv kan man köpa ny för 5500 kr (t ex på www.fotovideo.se). En begagnad 350D i mycket gott skick med kitobjektiv borde man inte betala mer än hälften för. Det innebär att din budget kanske skulle rymma en billig telezoom också, t ex Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS.



PS Powershot S5 kostar omkring 3000 kr -- ny. Inte över 8000...
 
Det är en systemkamera du behöver, glöm den där Powershot kameran.
En 350d med kitobjektivet erbjuder betydligt större chanser till bra bilder på dina hundar.

/kent
 
Jättetack ska ni ha för tipsen. Jag lägger den där Powershot på hyllan och satsar på en EOS istället.

Om den jag var intresserad av är såld, får jag väl titta här på annonserna ;)
 
Har nyss gått från S3 IS till en 450D. Steget är stort på många sätt, men mindre på andra. S3:an är S5:ans föregångare, med mycket lik spec fast 6MP ist.f 8. Kameratypen kallas "långzoom" eller "superzoom" och står lite i en klass för sig bland kompaktkamerorna.

S5:an är en mycket kapabel kompakt med imponerande optik från vidvinkel till extrem zoom, men du kan alltså inte byta objektiv på den. Det finns en vidvinkelkonverter du kan sätta på befintlig optik, kanske är det en del av extrautrustningen (?). Bildkvaliten är utmärkt och under bra ljusförhållanden tar du ofta "lika bra" bilder som med en system, eller rentav "bättre". Det där kan man reagera på, men direkt ur kameran så kommer dina bilder vara tillfixade på flera sätt, skärpa/kontrast/mättnad och nåt till är uppskruvat i den jämfört med hur en systemkamera funkar, där fotografens förväntas vilja ha mer naturäkta bilder som i praktiken betyder att dom inte alltid ser lika skarpa och färggranna direkt ut från kameran. Nu kan du skruva upp liknande parametrar i en system, för att producera mer "kompaktlika" bilder, men å andra sidan är det många (de flesta?) systemkameraägare intresserade av att göra sånt själv i efterhand - alltså i Photoshop (mestadels).

S5:an har också de vanligaste manuella lägena, jämför huvudratten på en S5:a med tex en 450D, dom känns igen, 450D/40D osv har ngt läge till. Kameran ger alltså stora möjligheter till egna inställningar. En systemkamera tar det hela längre, men å andra sidan bör man vara en hyffsad avancerad amatör för att utnyttja allt extra en sån ger.

Under sämre ljusförhållanden är S5:an underlägsen, när ISO talet går upp blir bilderna snabbt brusiga. Det beror på att sensorn i en systemkamera är mkt större. Och även om optiken är bra (eller mkt bra skulle jag påstå) i en S5, så räcker inte ljuset till för den lilla sensorns förmåga att detektera ljus. Men om du inte tänker fota konserter eller inomhusmiljöer (utan blixt) så blir det mindre viktigt. Det finns en några såna saker som skiljer kamerorna, som är viktiga för vissa - men helt irrelevanta för andra. S5:an kan t.ex. filma utmärkt TV-kvalitet, en funktion som konservativa system-ägare skulle skrika högt om det infördes där :eek:)

Svårt att ge råd, men min S3:a gav mig blodad tand, jag experimenterade mkt med den och återupptäckte ett gammalt fotointresse (från kemitiden) och senare Photoshop (som jag hållt på med sen tidigt 90-tal, men aldrig för foton). Tills ganska nyligen var jag övertygad om att jag skulle vänta på S7 (som borde komma till sommarn kanske) men allt eftersom fotointresset bara tilltog gick jag till en system istället. Har inte ångrat mig en sekund.

Men är du nybörjare och vill kanske lära dig fota i manuella/kreativa lägen, för att se om det är något för dig? Då kommer du mycket långt med en S5:a med sin extremt flexibla optik.

Är budgeten 5000 får du ju en ny 400D väl? (prisjakt.nu). En S5:a (ny) för 3000. Skulle jag va dig skulle jag också kolla upp några prisbelönta klasskamrater till S5:an, t.ex. Panasonic Lumix DMC-FZ18 (3400:). Nikon har nyss släppt sin första superzoom också. Läs några recensioner på t.ex. steves digicams eller dpreview.com. Välj också ut nån systemkamera och läs dom jämsides, så kan du se om du hittar något som lockar och kan avgöra ditt val. Lycka till!

(oj sry det blev en essä, var inte meningen från början :)
 
Senast ändrad:
OJ :D

Tack för novellen.
Jaha ja, och så fick man ännu mer att tänka på. Snacka om att det går runt i skallen.
 
Skall du fota en livlig hund, eller andra rörliga motiv, har systemkameror den snabbhet du behöver. Alla typer av digitala kompakter (vad jag vet) är långsammare än dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.