Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compaq Prosignia server, hur boota från SCSI-cdrom?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Hur gör man för att boota från en SCSI-cdrom?
Behövs det nån annan sorts boot-cd än till vanliga IDE-anslutna cd?

När jag försöker med en bootbar cd (win2k/xp) så står det bara "CDROM not bootable on this system", en cd som inte är bootbar ger inte nåt felmedelande utan då bootar datorn från hårddisken.

Windows 98 bootdisket som inehåller cdrom-drivrutiner hittar inte heller CDn.

//david
 
Hej!
Kan inte kolla just nu hur man gör för att boota från scsi, men du kan troligtsvis få igång cdspelaren med hjälp av en win98 bootdisk + dos-drivrutinerna till ditt SCSI-kort/interface. (Behöver dem för att hitta något som är kopplat till SCSI-interfacet från dos)

Mvh
Hampus
 
Fast SCSI-hårddisken hittas ju? och den verkar läsa från cd-enheten eftersom den känner av skillnaden på en bootbar och inte bootbar cd.
 
Hej igen.
Jag är sjuk och har inte fått tag i en scsi-spelare för att testa med. Jämför du med ett vanligt IDE-Interface så hittar den cdspelaren så du kan boota på den.. Men om du startar med en startdisk UTAN cd-drivrutiner så hittas den inte i dos..

Jag är nästan säker på att det skall gå att boota från scsi-spelare.
Inställningar som är fel någonstans i BIOS?

Oavsett om man kan boota på cd eller ej så bör du kunna starta med diskett + scsi-drivrutiner.

Anledningen till att du inte hittar cdspelaren med hjälp av win98-bootdisketten är nog att där finns inte drivrutiner med till ditt scsi-interface..

Så genom att redigera in de drivrutinerna på en win98-boot diskett så borde du få igång spelaren så du kan kopiera in installfilerna på HD:n och därifrån installera.

Mvh
Hampus
 
Hej David,

David G skrev:
Hur gör man för att boota från en SCSI-cdrom?
Behövs det nån annan sorts boot-cd än till vanliga IDE-anslutna cd?

Du behöver ett SCSI-kort med BIOS eller en dator med en BIOS som stödjer boot från SCSI eller "Other device" typ.

/andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.