Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compact Flash II

Produkter
(logga in för att koppla)

renavatio

Aktiv medlem
Tjena moss alla igen.

Tänkte jag skulle köpa lite mer minne till min kära A1:a. Har funderat på dessa CF II minnen eftersom dom ska vara lite snabbare men såg i en annan forumdel här på FS att kameran inte pallade med att skriva tillräckligt snabbt för att CF II minnen skulle fylla nån funktion.
Är det att kasta pengarna i sjön att köpa CF II minne eller?

Eftersom jag ser att du har Photoshop, tipsar jag om att det går mycket snabbare att tanka över bilder till datorn med med ett snabbare CompactFlash II, om du gör det med minneskortläsare (finns för 195 kr).

Jag körde direkt från kameran tidigare, men har nu tre ggr snabbare överföring med det snabbare kortet, utan att använda kameran. Har Compact Flash Ultra II, alltså ännu snabbare än II.
Har man många bilder, så är det en stor skillnad.

Gissar att bilden visas snabbare på kamerans skärm efter exponering också?

Ah Alf, ursäkta om jag uttryckte mig lite diffust. Såg tex. i Canon formsdelen att det 300D inte inte skulle klara att skriva så snabbt till minneskortet så ett CF II kort var helt onödigt.
När jag tankar mellan datorn och minneskortet använder jag en kortläsare så den hastigheten kan jag leva med.

Det är alltså kamerans skrivhastighet till CF kortet jag funderade på.

Lite om hastighet hos minneskort här, både skrivning och läsning, dock inget om A1, endast DSLRer.

Notera att kortläsare med USB 2 naturligtvis ger snabbare läsning med ett snabbare kort. Om läsaren bara har USB 1.1 så spelar kortens hastighet ingen roll vid läsning till datorn, det går långsamt oavsett kortets hastighet.

Compact Flash II behöver inte vara snabbare.
Var nog med att skriva ut om det är en tillverkares Ultra II, vilket jag antar att du menar i det här fallet, och inte att det är compact flash typ II.

CF typ 1 är smalare, och CF typ 2 är lite bredare. Brukar oftast vara större minnen och microdrive.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar