Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compact Drive PSD

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som köpt en av dessa Compact Drive PSD? Jag skulle tänka mig en sådan eftersom man kan använda vanliga AA batterier. De gånger jag är ute till fjälls och inte kan ladda de med inbygda batterier vore det perfekt att kunna ha med sig en par extra uppsättningar med batterier.
 
Jag har läst lite grann om just denna modell, och det verkar som om den skulle vara riktigt snabb, och strömsnål, med en 5400 rpm´s hårddisk så skulle visst en uppsättning NiMH batterier räcka till 14,5 GB lagring, eller rätt så många minneskort innan strömmen är slut. En negativ sak kan ju vara att den inte klarar kort formaterade i FAT 32, och av texten kan man utläsa att mjukvaran inte är flashbar i denna modell. Men har man inga microdrives eller andra kort med en kapacitet över 2 GB så klarar man sig säkert väldigt bra med denna.

/ Jerker
 
Jag har en!

jag har också en Tripper, som jag trivs alldeles utmärkt med. Men det var möjligheten till att använda vanliga AA-batterier som gjorde den här intressant för mig. Jag kan inte säga något om strömförbrukningen än men i övrigt fungerar den finfint. Det är en enkel pryl, man kan bara göra på ett sätt när man laddar ner bilderna. (Jag har dabbat mig med Trippern vid ett tillfälle och sumpat ett gäng bilder beroende på att man kan ladda ner på ett par olika sätt. det är inte bra när stressen är framme.)

Jag har använt både laddningsbara batterier och vanliga. Vid något tillfälle vid nerladdning till datorn har jag också pluggat i strömadaptern som följer med.

Den är helt klart snabbare än Trippern vid nerladdningen. Jag har 512Mb CF-kort och har inte testat dom andra korttyperna som den också kan ladda ner från.

Enkel och basal men helt klart användarvänlig.
Jag kommer att köra båda två parallellt ett tag så får vi se vilken som blir min favorit.

/Karin
 
Karin, hur lång tid tar det ungefär att tömma ett 512Mb kort? Jag kör själv med två stycken 512Mb Ultra II så det vore kul att veta ungefärlig nedladdningstid.
 
Hej igen!

Ett snabbtest: SanDisk 512 ultra II tog 1:47 att ladda in, ganska ok tycker jag. Har inte koll på vad det tar med Trippern, vet bara att det fungerar att ha två kort att rotera med.

/Karin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.