Annons

Compact Drive PD70X - Compact Flash

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Ska snart ut på resa och behöver mera minne för mina bilder.

Jag funderar på om jag ska skaffa bärbar lagringsmedia typ Compact Drive PD70X eller om jag ska lägga pengarna på fler minneskort.

Det som talar för Compact Drive är mycket stort lagringsutrymme för relativt få pengar.

Det som talar för minneskort är att det känns säkrare. Dels känns dom hållbarare än en hårddisk och dels blir bilderna uppdelade på fler enheter, så om något krashar så försvinner inte alla bilderna...

Hur försiktig behöver man vara med en bärbar hårddisk egentligen. Och är PD70X ett bra alternativ?

Jag vill ha något enkelt, tåligt och måste fungera med "vanliga" batterier.

Hoppas ni kan hjälpa mig att välja.
 
Jag kör själv med en CompactDrive PD7X, dvs en äldre modell. Den funkar jättebra, är snabb och enkel och har aldrig bråkat med mig. Har använt den som mellanlagringsenhet både vid semesterresor och bröllop och har aldrig råkat ut för några problem.
 
PD70X

Jag äger en PD70X, sedan ett år tillbaka. Inhandlad hos Zebra Media.
Den har varit helt krångelfri. Funkar klockrent.
Bara att stoppa i kortet, så kopierar den snabbt och utan problem.
Går att köra på laddningsbara batterier eller vanliga. Eller över elnätet via laddaren.
Jag har ingen erfarenhet av andra bärbara lagringsmedia en den här och Compact Flash kort.
Men PD70X, kan jag rekommendera.

Mvh Greger.
 
Har provat alla möjliga varianter av mellanlagring.

Släpat runt på en PC. Massor med minneskort och slutligen mellanlagringsbanker. Har haft strul med alla, inte mycket men vad du än gör så finns det faror. Det enda som har fungerat till 100% har varit en massa minneskort men det är ohanterbart i längden för mig.

Laptop? Jag tror vi alla har varit med om en krasch så endast en PC/mac är uteslutet.

Nästa steg var en PC och en minnesbank som backup. Blev för stort och tungt till slut. Åkte på nästa resa med endast en Vosonic VP2060 och den gick sönder! Dock kunde jag rädda bilderna eftersom det var usb-kontakten som gick sönder och inte hårddisken. Numera åker jag alltid med två minnesbanker. Min gamla VP2060 som är modifierad och en Epson P2000. Fungerar finfint. Tömmer inte heller minneskorten förrän det är absolut nödvändigt. Mina minnesbanker är på 40GB var och jag har minneskort på 8GB så jag klarar mig rätt långt. En normal resa brukar betyda ca 10-20 GB
 
Senast ändrad:
Tack för era synpunkter.
Verkar som om många är nöjda med sina mellanlagringsenheter. Jag är bara livrädd att det ska hända något med den när man har så mkt info på samma ställe. Minneskort känns ju helt klart mer säkert men jag kanske oroar mig för hårddiskkrash i onödan.

Känns fortfarande som ett svårt val. Grubbleriet lär fortsätta ett tag till.

Hur många GB kan jag flytta över med fulladdade (laddningsbara) batterier?
 
CompactDriven är väldigt batterisnål. Jag klarar att ladda över 30-40 GB på en uppsättning 2500mAh-batterier.
 
Tack för era synpunkter.
Verkar som om många är nöjda med sina mellanlagringsenheter. Jag är bara livrädd att det ska hända något med den när man har så mkt info på samma ställe. Minneskort känns ju helt klart mer säkert men jag kanske oroar mig för hårddiskkrash i onödan.

Känns fortfarande som ett svårt val. Grubbleriet lär fortsätta ett tag till.

Hur många GB kan jag flytta över med fulladdade (laddningsbara) batterier?
 
Det är alltid läskigt den stunden som data bara finns på ett ställe. T ex innan man kommer hem till datorn o kan tömma sin bärbara lagringsenhet. Om du inte kan bränna CD/DVD lite då o då under resans gång är ett tips att ha två med sej på en riktigt lång resa... Låna en extra eller köp o sälj den när du är hemma igen. Minneskorten vill jag kunna använda igen och igen och igen...
 
Har kört 2 st. PD70 under ett par år nu, det funkar kanonbra. Hade bara ett problem för ett par månader sedan. Det gick inte att slänga en mapp. PC:n sa att den användes. En bildfil låg kvar trots att det såg ut som jag slängde den.
Det här har hänt en gång i båda maskinerna.
Testade att slänga filerna via Macen och då funkade det.
 
Kör med PD70X och den fungerar bra.
Dock så upplever jag att GP 2500mAh batterier och andra laddningsabara är lite trögstartade. dvs när man startar HD så säger den att det inte finns tillräckligt med batterier. Trotts att batterierna är nyladdade. Men startar man om den snabbt så finns det power.
Verkar hänga ihop med desto högre strömkapacitet i battarierna (2500mAh) kanske 1800mAh fungerar bättre.
Finns andra trådar om detta här på forumet.

Nu finns eneloop batterier i Sverige både hos Zebramedia och hos conradelektronik. Dessa ska inte ha några problem med denna trögstart. Så det vore ett kanonalternativ.
Visst är det riskabelt med mellanlagring, men vad har man för alternativ ? Och det är inte helt säkert förrän du har brännt en kopia på din kopia och förvarar den på annan ort.

Har haft användning av lådan när bror mm var på besök från USA. velat extra spara över sina bilder på HD för säkerhetsskull innan avresa (Även sambo mm använder andra minnsekort och gjorde backup på senaste bröllopet vi var på)
smidigt att alla kan spara ner sina bilder trotts olika minnesmedia
 
För mej har PD70 fungerat precis tvärtom. Den startade inte alls på 1800 mAh. Skyllde på att min hårddisk var en gammal modell som drog mycket startström o körde på el istället. När min bärbara dator dog flyttade jag hårddisken till PD70 som inte blev bättre för det. Men jag var glad ändå, kunde ju tömma korten i bilen eller någonstans där det fanns ett eluttag. Ända till PD70 for i bilgolvet o strömanslutningen trasades sönder. Då trodde jag den var helt körd.

Men... den har alltid klarat av att tömma mitt SD-kort på batteridrift. Mina Microdrivar var det värre med, så då tänkte jag att ett vanligt CF-kort kanske skulle funka. Men icke.

Som en sista chansning köpte jag då 2700 mAh batterierna som jag skrev om ovan och si på faen... med dem går den hur bra som helst. Kan tömma femton-tjugo gånger OCH ladda över rubbet till datorn på samma laddning. Märkligt va? Jag menar, efter ett antal kort borde 2700 mAh batterierna vara i samma eller sämre kondition än de 2000 mAh batterier som den inte ens startar på!?

Nu önskar jag AA-batterier som inte laddar ur sej, oavsett hur länge de ligger...
 
Bra,, då vet man att 2700mAh borde göra susen.

Sanyos eneloop står det mycket om på dpreview mm. och ska tydligen ge lite mer knuff initialt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.