Annons

Colorvision Spyder2 GRUPPINKÖP???

Produkter
(logga in för att koppla)

greggan

Aktiv medlem

Bilagor

• spyder2_title.jpg
    spyder2_title.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,374
Så länge vi löser moms och tull på korrekt sätt så jag kan lägga den till min bokföring så är jag intresserad.

En sådan däringa grej hjälper inte en att se färgstick i bilder, utan ser bara till att ens skärm är rätt färgkalibrerad, eller hur? Det är främst de första jag har problem med märker jag efter att tagit en paus från skärmen på 5 minuter.

Senast ändrad:
Låter intressant!
Var skulle det hamna i slutändan?
I Kr alltså.
Är den lätt att använda (jag är förstagångsanvändare) eller är den för "proffs-kalibrerare"?
/Daniel

Galaxens President skrev:
En sådan däringa grej hjälper inte en att se färgstick i bilder, utan ser bara till att ens skärm är rätt färgkalibrerad, eller hur? Det är främst de första jag har problem med märker jag efter att tagit en paus från skärmen på 5 minuter.

Det är ju precis det du gör. Om du kalibrerar skärmen ser du om där är färgstick i bilden. Har du en okalibrerad skärm ser du ju bara vad skärmen visar och inte hur bilden egentligen ser ut.

Hades skrev:
Det är ju precis det du gör. Om du kalibrerar skärmen ser du om där är färgstick i bilden. Har du en okalibrerad skärm ser du ju bara vad skärmen visar och inte hur bilden egentligen ser ut.
Alltså, mitt problem har inte med konsekvens mellan bild på skärm och samma bild på papper. Där får jag det att stämma. Dock ändrar min uppfattning om vad som är en korrekt färgbalanserad bild under tiden jag försöker korrigera bilden manuellt. Jag vänjer mig vid färgstick helt enkelt. När jag sedan tittat på verkligheten istället för datorskärmen en stund och återkommer till bilden så är jag inte längre nöjd med min färgkorrigering.

Jag fruktar att det är det som Greggan nämner som jag skulle behöva; en objektiv ögonkallibrerare ;)

Alltså, mitt problem har inte med konsekvens mellan bild på skärm och samma bild på papper. Där får jag det att stämma. Dock ändrar min uppfattning om vad som är en korrekt färgbalanserad bild under tiden jag försöker korrigera bilden manuellt. Jag vänjer mig vid färgstick helt enkelt. När jag sedan tittat på verkligheten istället för datorskärmen en stund och återkommer till bilden så är jag inte längre nöjd med min färgkorrigering.

Jag fruktar att det är det som Greggan nämner som jag skulle behöva; en objektiv ögonkallibrerare ;)

Du har ju helt rätt i att det är ett problem att våra ögon tenderar att "vänja sej" och att det man tyckte såg bra ut igår ser konstigt ut idag.
Grundförutsättningen är dock alltid att skärmen måste visa bildens faktiska färger rätt för att det över huvudtget ska vara lönt att försöka sej på att justera färgerna.

Samtidigt så inbillar jag mig att det är lite som att sila mygg och svälja kameler för de flesta amatörer (sådana som mig) att köpa en skärmkalibreringsspindel. Ljushet och kontrast justerar man lika bra med en sjyst gråkil och färgkorrigering kan man göra rätt nogrant med Adobes kallibreringsverktyg som kommer med photoshop om man har det, men jag tror ändå (även om man inte har photoshop) subjektiviteten i ögats färguppfattning är en större osäkerhetskälla för justeringen av var bild för sig än det fel man får om man bara justerar färger genom att med okulärbesiktning jämföra färg på skärmen med färg på pappersbild i dess slutliga betraktningbelysning.

Man skall nog inte hoppas alltför mycket på att en sådan spindel löser alla färgproblemen. Hoppas dock att ni får ihop 10 pers som har nytta av en sådan så ni får rabatten.

med en densitometer kan man kolla efter färgstick på kopian.
sen får man tala om för ögonen hur det ligger till. ;o)

Estethia skrev:
med en densitometer kan man kolla efter färgstick på kopian.
sen får man tala om för ögonen hur det ligger till. ;o)

Det låter omständligt(vilka är målvärdena för hudtoner ;o)) och dyrt (en vanlig svartvit densitometer kostar väl skjortan, en som mäter densitet för olika färgkanaler borde väl vara än dyrare). Jag håller mig till svartvitt tror jag och lämnar er ifred :).

Senast ändrad:
Ljushet och kontrast justerar man lika bra med en sjyst gråkil och färgkorrigering kan man göra rätt nogrant med Adobes kallibreringsverktyg som kommer med photoshop om man har det
Nej, tyvärr kan man inte det. Jag har jämfört den metoden med Spyder + Precal + Optical och skillnaden blev stor.
men jag tror ändå (även om man inte har photoshop) subjektiviteten i ögats färguppfattning är en större osäkerhetskälla för justeringen av var bild för sig än det fel man får om man bara justerar färger genom att med okulärbesiktning jämföra färg på skärmen med färg på pappersbild i dess slutliga betraktningbelysning.
Ja, ögat (och den hjärna som är kopplad till det) är en källa till osäkerhet, men det finns väl ingen anledning att inte försöka korrigera de felkällor som man kan göra något åt?

Jag tycker idén med gruppinköp (som jag föreslog här) av Spyder är utmärkt och hade hakat på om jag inte redan haft en!

Jag instämmer med det som Niklas ovan här sa. Jag trodde i all ära att gråkil och Adobe gamma fungerade riktigt bra. När jag sedan köpte en Spyder 2 Pro Studio när jag ändå beställde saker från BHphoto sist så visade det sig att det blev en står skillnad på mina skärmar(diamondtron 22"), speciellt i lågdagrarna så behöver det oftast något som ät bättre än våra ögon. Det blev stor skillnad och jag ser numera vad som händer i de riktigt mörka partierna.

Det trots att jag följt instruktioner för gråkilar, etc. Färgtempen är en annan femma, den var nästa inte något off alls när jag körde med ögonen.

Hur är det med garantin när man beställer från USA, går de att lämna in för reparation här i Sverige? (eller dom kanske aldrig går sönder :) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar