ANNONS
Annons

ColorMunki Photo profil laddas inte vid uppstart.

Produkter
(logga in för att koppla)

sarimner

Aktiv medlem
Hejsan..

Jag märkte för några dagar sen att min ColorMunki Photo profil laddas inte vid uppstart i win7..

har haft ColorMunki Photo i ett år å inte märkt de fören nu.. :p (fan va illa)

är de nån som vet hur man kan låsa problemet så är jag tacksam!

MVH// viktor

Hur vet du att skärmprofilen inte laddas? Du kör väl något program som laddar upp skärmprofilen till grafikkortet, eller vad har du för skärm och grafikkort? Gå till Control Panel/Color Management, ser du din skärmprofil under Devices? I så fall är den laddad. Om inte, säkerställ att din skärmprofil finns i C:\Windows\System32\spool\drivers\color och att startprogrammet från Xrite/Color Munki finns i startmappen.

Hur vet du att skärmprofilen inte laddas? Du kör väl något program som laddar upp skärmprofilen till grafikkortet, eller vad har du för skärm och grafikkort? Gå till Control Panel/Color Management, ser du din skärmprofil under Devices? I så fall är den laddad. Om inte, säkerställ att din skärmprofil finns i C:\Windows\System32\spool\drivers\color och att startprogrammet från Xrite/Color Munki finns i startmappen.

för när jag går in under startmenyn/autostart/ColorMunki Gamma och klickar på den så laddas profilen och färgerna ändras lite så de e därför jag vet att den inte laddar vid uppstart. Har en FlexScan S2242W och ett GTX 560 Ti.

men de här e tyligen ett vanligt problem i både vista å win7.. så de skulle ju inte förvånda mej om många siter å tror att ders profiler laddas vid uppstarten fast som inte gör de..

Din skärm, Eizo S2242W är hårdvarukalibrerbar med Eizo EasyPix, dvs du kan kalibrera själva skärmen och behöver inte profilera via bildskärmskortet.

EasyPix levereras däremot med Spyder kalibratorn EX1, men vad jag förstått från Luminous-Landscape's forum, så fungerar EasyPix med ColorMunki för vissa Eizo-skärmar om man har rätt mjukvara.

Du kan kolla med Eizo om EasyPix går att använda tillsammans med ColorMunki på din skärm. Be i så fall Eizo skicka dig rätt mjukvarauversion av EasyPix.

Du kan läsa mer om EasyPix här:

http://www.eizo.com/global/products/accessories/flexscan/easyPIX/index.html

Din skärm, Eizo S2242W är hårdvarukalibrerbar med Eizo EasyPix, dvs du kan kalibrera själva skärmen och behöver inte profilera via bildskärmskortet.

EasyPix levereras däremot med Spyder kalibratorn EX1, men vad jag förstått från Luminous-Landscape's forum, så fungerar EasyPix med ColorMunki för vissa Eizo-skärmar om man har rätt mjukvara.

Du kan kolla med Eizo om EasyPix går att använda tillsammans med ColorMunki på din skärm. Be i så fall Eizo skicka dig rätt mjukvarauversion av EasyPix.

Du kan läsa mer om EasyPix här:

http://www.eizo.com/global/products/accessories/flexscan/easyPIX/index.html

jag har provat EasyPix men fattar typ inget av de.. så du menar att jag inte behöver profilera den då överhuvudtaget? om de här stämmer så har jag gjort fel så länge jag har haft den skärm.. :S

här är iaf en länk till alla som har vista/win7 som är det ändra som värkar lösa problemet med att profilerna inte laddas vid uppstart:

http://www.pusztaiphoto.com/articles/colormgmt/win7/

Senast ändrad:
Du har provat EasyPix med ColorMunki, och det fungerar?

I så fall skulle jag köra med Eizo's EasyPix-program i stället för X-rite's. Fördelen är att du kalibrerar skärmens elektronik direkt, i stället för att korrigera skärmåtergivningen via grafikkortet. Självklart profileras din skärm också. Efter kalibreringen skapas en ICC-profil som laddas i Win 7.

Länken du refererar till handlar i första delen om att använda Windows 7 profilladdning i stället för X-rites. I den senare delen har snubben kommit på att om han uppdaterar drivrutinen, så fungerar det ändå. Det skrivna verkar dessutom ha ett par-tre år på nacken.

Du har provat EasyPix med ColorMunki, och det fungerar?

I så fall skulle jag köra med Eizo's EasyPix-program i stället för X-rite's. Fördelen är att du kalibrerar skärmens elektronik direkt, i stället för att korrigera skärmåtergivningen via grafikkortet. Självklart profileras din skärm också. Efter kalibreringen skapas en ICC-profil som laddas i Win 7.

Länken du refererar till handlar i första delen om att använda Windows 7 profilladdning i stället för X-rites. I den senare delen har snubben kommit på att om han uppdaterar drivrutinen, så fungerar det ändå. Det skrivna verkar dessutom ha ett par-tre år på nacken.

nopp jag har inte provat EasyPix med ColorMunki.. men jag provade med den kalibratorn jag fick med EasyPix.. men de e ju typ samma som Spyder3Pro oxh den e inte vidare exakt assså.. ColorMunki är mer exakt. jag fick filerna idag av eizo som man kan köra ColorMunki med easypix programvara så jag ska testa det nån dag..

Trevligt! Berätta här när du har provat, om det blir bättre eller sämre. Själv kör jag med den medföljande kalibratorn EX1 (Spyder3), så jag hoppas den inte är alltför dålig jämfört med ColorMunki!

Trevligt! Berätta här när du har provat, om det blir bättre eller sämre. Själv kör jag med den medföljande kalibratorn EX1 (Spyder3), så jag hoppas den inte är alltför dålig jämfört med ColorMunki!

jag hade en (Spyder3pro) från datacolor inna jag fick EX1 kalibratorn som, följde med skärmen easypix-program vara. å de e ju helt klart skillnad mellan colormunki å spyder3..

är e två länkar:

http://vimeo.com/14922495
http://vimeo.com/15461310
http://www.profiler.nu

kolla dom! ;)

Yup, jag har sett och läst om Stefans tester tidigare. Vad de säger är att en colorimeter har sämre mätnoggrannhet än en spektrofotometer och att kvalitén vanligtvis är mycket sämre hos en colorimeter, typ Spyder.

Eftersom jag aldrig mätt upp min, kan den ju fortfarande tillhöra de 70% bra colorimetrarna! I alla fall hoppas jag på det! ;-)

Yup, jag har sett och läst om Stefans tester tidigare. Vad de säger är att en colorimeter har sämre mätnoggrannhet än en spektrofotometer och att kvalitén vanligtvis är mycket sämre hos en colorimeter, typ Spyder.

Eftersom jag aldrig mätt upp min, kan den ju fortfarande tillhöra de 70% bra colorimetrarna! I alla fall hoppas jag på det! ;-)

jag kan ju starkt rekomendera nya colormunki display den e colormunki phoo fast utan att man kan göra skrivar profiler sen e colormunki phoo rätt dyr.. :p

villa bara säga att EasyPix med ColorMunki Funkar grymt bra! :D
klart bättre en xrite´s programvara.. plus att man kan göra 3 olika profiler som man kan byta imellan hur lätt som helst för olika saker man gör.. men har inte lär mej hela programet en.. :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar