Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

colormailer.se och s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

schizo

Aktiv medlem
Har en bild som jag konverterat till s/v som jag skulle vilja förstora. Då colormailer har sina rabatter gör deras priser det högintressant.

Dock läste jag på deras sida att svartvita bilder har en tendens att skifta i någon av RGB färgerna.

Är det någon här som framkallat s/v? Vill ju inte få hem en grön bild.

/Andreas
 
blir ganska bra

Jag har testat att göra avfotografering av gamla svartvita foton. Resultaten blir med ganska lite arbete i bildbehandlingsprogramet bättre än originalen. (colormailer var labbet jag använde) Tror nog att vanliga sv/v bilder också blir bra.
 
proffskopia..

Finns inget bättre på SV, speciellt på matt papper .. blir så jädra bra så du kan inte ana
 
Utan att ha prövat Colormailer eller att skicka svartvitt till något digitallabb överhuvudtaget så skulle jag överväga att på något sätt tona bilden så att färgfiltreringen drar åt ett acceptabelt håll redan från början snarare än göra bilden svartvit och hoppas att bilderna också blir just svarta och vita...

Adam, men det är på färgpapper, eller?
 
Det var ju en ganska bra ide.

Har du någon aning om hur mycket man skall tona för att det inte ska rusa iväg.

Skickade iofs en s/v till kodak för framkallning och den blev perfekt.
 
Hej Andreas,

Jag frågade samma sak häromdagen och de här svaren fick jag.

Jag har skickat två bilder till colormailer och får dem nog vilken dag som helst. Jag kan berätta hur de blev.

Sen skickade jag ett mail till Scandinavian Photo Lab och frågade om de hade samma problem som Colormailer uppgav att de hade. Nu är de kanske partiska men de uppgav att så länge bilden var rensad på all färginformation så skulle det inte vara något problem.

Mvh,

Martin
 
Ska bli roligt att höra hur det gick.
Hade som sagt inga problem med de s/v jag framkallade hos kodak.

Nu kanske det bara är Kodak som har detta problem fast jag tycker det låter långsökt.

Fast tyvärr är det väl som med det mesta, man får det man betalar för.
 
Detta fotot är taget med Ilford XP2 inskannat med Minolta Dual III och utskriven via Fujifilmnet på färgpapper och sedan inskannad på en Epson 1250 och nerskalad.

/pl
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    48 KB · Visningar: 218
Skickade in en svartvit bild för att få en förstoring på 20x30cm. Riktigt nöjd med kvalitéten, både utskrift och "färg". Känns inte direkt som att den lutar åt någon speciell färg, kan dock om man anstränger sig uppfatta den som lite grön.
Scannade in bilden och märkte då istället att blå-värdet låg några snäpp över röd och grön. Syntes knappt på skärmen, men visst fanns den.
Nöjd med beställningen i varje fall, så den som tvekar på att beställa s/v från colormailer.se behöver nog inte vara SÅ orolig, men klart, är man pedant så :)
 
Har beställt sv/v från colormailer, en gång har jag fått kraftiga färgstick, men då var det bara att ringa dem så gjorde de nya och skickade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.