Annons

Colormailer - gråskala?

Produkter
(logga in för att koppla)

goeberra

Aktiv medlem
Har beställt två svartvita testbilder från colormailer.se. Läste i efterhand i deras FAQ följande:

**********

Fråga:
Kan jag framkalla bilder i svartvita (gråskala)?

Svar:
Colormailers labb har stöd för framkallning av bilder i svartvita/gråskala, men när en sådan bild skrivs ut på fotopapper är det väldigt svårt att behålla de gråa tonerna utan någon färgskiftning. I de flesta fall får bilden en lätt skiftning i någon av RGB-färgerna.

**********

Ja, mina bilder är ju redan beställda så egentligen är det väl bara att vänta och se på resultatet. Men undrar ändå, är det någon som har några erfarenheter? Borde väl gälla alla leverantörer isåfall (om de använder liknande utrustning)?

Martin
 
Jag kan rekomendera Proffskopia.. jag körde på test fram ett par sv bilder som jag konverterat i BW-Workflow pro...

Vilken svärta, vilket sting!! Rekomenderas varmt

Dock vill jag nästan varna för Colormailer, och för önskefoto.

De senaste ggr jag har beställt har jag fått grymt mycket färgstick, och önskefotos bilder tappar färgen

jag tog fram bilder som legat i kuvertet i ett mörkt skåp. När jag fick dom var dom superbra, men 6 månader senare i ett mörkt skåp har det gröna gått över mot gult, och de blå har nästan tappat helt..
 
modellbilder.se skrev:
jag tog fram bilder som legat i kuvertet i ett mörkt skåp. När jag fick dom var dom superbra, men 6 månader senare i ett mörkt skåp har det gröna gått över mot gult, och de blå har nästan tappat helt..

Jobbigt om man sålt dem...huh... :)

Aha, ja jag väntar och ser hur de ser ut iallafall. Men jag undrar också om det finns något särskilt problem kopplat till svartvita digitala bilder utskrivna på fotopapper (som Colormailer antyder). Var t.ex. inne på Scandinavian Photo Lab nu och där stod det överallt FÄRGbilder....

Och slutligen...av nyfikenhet...vad är BW Workflo Pro för program och vad gör det?

/ Martin
 
goeberra skrev:
Jobbigt om man sålt dem...huh... :)

Aha, ja jag väntar och ser hur de ser ut iallafall. Men jag undrar också om det finns något särskilt problem kopplat till svartvita digitala bilder utskrivna på fotopapper (som Colormailer antyder). Var t.ex. inne på Scandinavian Photo Lab nu och där stod det överallt FÄRGbilder....

Och slutligen...av nyfikenhet...vad är BW Workflo Pro för program och vad gör det?

/ Martin

Viss problematik finns det när det är färgpapper som används. Ett lätt färgstick, som inte märks för ögat på en färgbild kan förorena en svartvit, där det är avsaknande av färger som eftersträvas. Det räcker med att papprets emulsion skilljer sig lite från specen, eller rättare sagt håller sig inom toleranserna men i ytterkanterna. JAg antar ävenatt variationer i belysningen spelar in. Det är tre laserstrålar som ska lysa med rätt tid med var sin färg. Det finns sannolikt toleranser i regeltekniken även där. Detta sammantaget gör att det inte med säkerhet blir svartvita bilder utan toning i någon av färgerna. Kemin kan säkert även den spela in med tanke på temperatur och tid i badet, samt dess kondition, med toleranser även här.

Det borde finnas svartvitt papper, som skulle kunan köras genomd denna process, med antingen färgkemi eller svartvit kemi, samma maskin eller annan maskin.

Det vore käckt om något av de stora labben satsade på en liten maskin som kunde göra riktiga svartvita bilder med en laser som belyser fotopapper i storlekar 15x10 -- 30x 20 cm eller så. På den europiska markanden skulle den säkert med lite marknadföring kunna gå dygnet runt.
 
Jag kan göra en liten jämförelse. Brukar vid tidsbrist göra mina s/v kontaktkopior i färglabbet med både Fuji Crystal och Kodaks olika papper.
Det brukar gå bra att få dem rena och fina i gråskalan men efter ett par månader har färgstick börjat synas mest åt blått men också att högdagern tappat stinget. Vet inte om det fungerar om man kör papperna i ett extra stabilisatorbad.
 
Senast ändrad:
RolandM skrev:
Viss problematik finns det när det är färgpapper som används. Ett lätt färgstick, som inte märks för ögat på en färgbild kan förorena en svartvit, där det är avsaknande av färger som eftersträvas. Det räcker med att papprets emulsion skilljer sig lite från specen, eller rättare sagt håller sig inom toleranserna men i ytterkanterna. JAg antar ävenatt variationer i belysningen spelar in. Det är tre laserstrålar som ska lysa med rätt tid med var sin färg. Det finns sannolikt toleranser i regeltekniken även där. Detta sammantaget gör att det inte med säkerhet blir svartvita bilder utan toning i någon av färgerna. Kemin kan säkert även den spela in med tanke på temperatur och tid i badet, samt dess kondition, med toleranser även här.


Okej, om jag förstår dig rätt så finns det ett allmänt problem, som bör gälla alla fotolabb på marknaden. Jag skickade ett mail till Scandinavian Photo Lab och frågade om de hade samma problem som Colormailer uppgav att de hade. Nu är de kanske partiska men de uppgav att så länge bilden var rensad på all färginformation så skulle det inte vara något problem. Men det stämmer inte...om jag förstår dig rätt? Såvida de inte satsat på särskilda maskiner...?

Jag skall ställa ut några av mina bilder - och eventuellt, vem vet - kanske får någon såld. Men då känns ju inte det här riktigt bra. Om det som du Eva beskriver, dyker upp färstick efter ett tag...hmm....

Martin
 
Tror inte det handlar om maskinerna, de gör som man ger dem information att göra. Problematiken ligger i att fotopapperna är gjorda för färg och inte svartvitt.

Bästa testen är att sätta upp en bild i färg och en i s/v på samma papperskvalité på ställe där både sol och skugga faller under dagen. Tejpa för 6 svarta pappersremor och plocka bort dem en efter en med 2 månaders intervall. Bör kunna gå ganska bra att utvärdera hållbarheten efter ca 6 mån och jämföra den bit som varit täckt med den som exponerats mest. Efter ett år lär där vara ordentlig skillnad kan jag tänka.
 
Senast ändrad:
Finns bara ett sätt, prova. Jag har kört några svartvita och det har blivit godkänt tycker jag.

Prova med några bilder i någravarianter. Dels som gråskala sparad med 1x256 nyanser, vilket borde få maskinern att fatta att nu kommer det svartvitt. Prova att sedan att tona bilden lätt i blått och lätt i rött och spara dem som vanliga färgbilder 3x256 nyanser.

Jag har även gjort ett färgprovkort som jag brukar skicka med som egen referens vid kvalitétssäkringen för att se om det blir avdrifter i processen med avssende på färger och gråskalor.
 
RolandM skrev:

Det borde finnas svartvitt papper, som skulle kunan köras genomd denna process, med antingen färgkemi eller svartvit kemi, samma maskin eller annan maskin.

Det vore käckt om något av de stora labben satsade på en liten maskin som kunde göra riktiga svartvita bilder med en laser som belyser fotopapper i storlekar 15x10 -- 30x 20 cm eller så. På den europiska markanden skulle den säkert med lite marknadföring kunna gå dygnet runt.

Index kopior går oftast med hr-crt (en monitor likande sak som belyser ett vanligt fotopapper) och sedan framkallas i kemi..

Tanken med detta är inte helt fel.. man kanske skulle söka patent ;-)
 
Då jag själv har provat att printa ut "svartvita" kort på Fujicolor och har varit väldigt nöjd men jag frågade innan och de sa då att rena svartvta kan det bli problem men men on jag bara tog bort all färginfo (disurate eller vad det nu heter i ps) så kunde det gå.
Fixade ett par provbilder och vart mer än nöjd med dem. Kanske ska tilläggas att jag gillar kodak´s svartvita som soppas c-41.
 
jag anlitar bl.a. proprint och fotolabo och jag använder mig alltid av deras respektive färgprofil på mina bilder.
det gör att bilderna får rätt färg och om då bilden är s/v så kommer den inte få några som helst färgstick (om allt går rätt till).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.