Annons

Cola på kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Hej!
hær om dagen så fick min minolta dimage Z1 en dusch med cocacola. Och nu sitter jag med en kamera som har knappar som klibbar nær jag trycker på dem. Jag undar om det ær någon som har något tips om hur jag ska få bort klibbet i kameran. Jag kænner att jag borde gøra något så snabbt som møjligt innan all cola torkar och det blir omøjligt att få bort det. Tænkte om man ska prova koka vatten och ha kameran ovanfør och låta ongorna tvætta bort allt innuti men ær rædd før att den ska pajja.
 
Jag har inget annat råd än att endera skicka in kameran för rengöring eller låta klibbandet ebba ut.

Att försöka använda nåt för att lösa upp colan är inte att rekomendera eftersom det kan söka sig in i kamera & orsaka skada.

Larsa
 
Skulle inte tro att det är så lämpligt att utsätta kameran för en ångbastu.
Kanske läge att kolla med tillverkaren/serviceverkstan vad de tror kalaset kommer att kosta?

Om kameran är ny är det väl också lite dumt att sabba garantier genom att du själv skruvar loss lite skal och konsoler för att försöka torka rent.
 
En gång hällde jag ut en och en halv liter Coca Cola över min Nikon FM (fråga inte varför). Snabbt som fasiken tog jag ur batterierna, sedan hällde jag en liter vatten över skrället. Därefter lät jag kameran torka, och efter 2 dagar fungerade den utmärkt. Men det var en Nikon! :)

/Joakim
 
Destillerat vatten!!!

Vad du än gör, ska du använda vatten så använd destillerat vatten!!!

Risken är dock att vattnet löser upp colan och flyttar den in till sensorn = inte trevligt.
 
Än en gång, vad du än gör. Lämna in den eller avvakta tills segheten i knapparna avtar...

Om du ska rengöra, så ska du bara göra det ytligt med en lätt fuktad trasa.
 
Skulle inte tro att det är någon som tar på sig att repa en vätske skadad kamera, och är det någon som gör det mot all förmodan så lämnar de nog ingen garanti, så det blir nog en ren chansning att lämna in den för rengöring,
 
jaja. Jag får væl trycka på knapparna tills dom itne klibbar længre. Så ska jag sluta dricka drycker som innehåller socker. Det ær fan inte bra før varken tænder eller tekniska attiraljer.

Tack før alla inlægg.

/Patrik
 
Jag skulle försiktigt testa att öppna kameran, och använda trasa fuktad med dest-vatten.

Öppnade fronten på min G1 för att buckla ut den, och det fungerade bra. Jag _tror_ inte att digitalkameror är svår att sätta ihop på något sätt, men det skiljer sig not avsevärt mellan olika kameror.

(öppnade för övrigt min 550EX idag också. Den överlevde nog, har inga batterier att testa med)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.