Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokinfilter, tips att ge?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Har införskaffat mig Cokins filterhållare i storlek A samt storlek P. Köpte till detta ett paket med adapterringa.

Frågan är finns det något märke på filterna man skall undvika samt något som rekommenderas? I paketet följde ett "noname" gråfilter+polfilter+nd grad filter. Skärpan på bilder blir minst sakt kass med dessa. Fick testa ett Cokin orginal och det var betydligt bättre. Men kan det bli ännu bättre?

Finns det behov av fler filersorter för digitalt än pol, gråfilter samt grad filter (i lämplig färg)?

Bör man ha sitt vanliga runda uv-filter på eller bör det av vid använding av dessa fyrkantiga filter?

Tja, Cokins filter är ju inte direkt jättedyra så jag ser ingen större anledning att använda något annat märke.
Det Cokin-filter jag använder mest är ett ND grad (4). Jag har även ett polfilter som används då och då. Jag ska nog skaffa ytterligare ett ND filter samt kanske något ND grad.

Jag tror egentligen inte man behöver mer än de filter du räknar upp, färgfilter är ju egentligen inte nödvändigt när man fotograferar digitalt eftersom man ju båda kan ställa vitbalans i kameran samt när man efterbehandlar (särkskilt om man använder Raw).
En stor del av Cokins sortiment består av rena effektfilter och det är inget jag använder så jätteofta, dessutom går det ju att lägga på ev. effekter efteråt och då kan man dessutom kontrollera "styrkan" på effekten.

Vill man har riktigt bra filter så brukar Lee rekommenderas, jag tror dock inte passar i Cokins filterhållare och dessutom är de väldigt dyra.

Det är egentligen bara avtonade filter som det är någon poäng att använda i cokinhållare.

Filtren har massor av nackdelar. De är av plast med sämre planhet än glasfilter. De är repkänsliga. De saknar helt antireflexbehandling. Det är bökigare med motljusskydd.

Cokin brukar inte framhållas som ett av de bättre märkena för rektangulära filter. Singh-ray och Lee är i glas. Hitech är i plast men har bättre rykte när det gäller neutralitet i ND-filter.

Så mitt tips är att använda Cokin för avtonade filter och vanliga runda i andra fall.

Tack för infon. Avtonade filter var det jag främst ville ha den till.

Jim: Om du inte hade tex ett polfilter till alla filterdiminsioner, skulle du använda ett Cokin filter eller skulle du köra helt utan filter?

Jag skulle köpa ett polfilter till den största filtergängan och sen köra stepringar till de andra objektiven.

Bara en följdfråga till Jim eller någon annan. Hur många stepringar kan man ha till filter samtidigt? Påverkas inte kvaliten med flera?

Man bör ha filtret så nära frontlinsen som möjligt. På supervidvinklar riskerar man att filtret hamnar i relativ skärpa om det sitter för långt fram. Då blir det viktigt med rengöring... Staplade stepringar kan också leda till vinjettering i vissa fall.

Men varför skulle man vilja ha mer än en ring, förutom möjligen som tillfällig nödlösning?

Jag använder Singh-Rays avtonade filter till min Cokin P-hållare, dom är dubbelt så långa (enklare att ställa in) samt att dom är gjorda i kvalitetsglas.

Jag ser ingen vits med att sätta sämre glas framför objektivet om man har kvalitetsobjektiv.

kent.

Sans skrev:
Jag hittade Lees filter där också.

Finns det ingen svensk nätbutik som har Lee och Singh-Ray?

Det går lika snabbt att beställa från B&H, sen blir det troligen lite billigare också.

Singh-Ray's filter passar i Cokins P-hållare, hur det är med Lee's vet jag inte säkert.

Visst är dom dyrare, men det är väl dina finare objektiv också, så varför göra dom sämre med plastfilter ?

Singh-Rays filter levereras i snygga exklusiva läder fodral också ;=)

kent.

Jag fick tag i ett Tiffen polfilter (glas) till min P-hållare. Tror det var från Photax eller Dito.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar