Annons

cokin serie a eller p?

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
Är det någon som kan upplysa mig om vad det är för skillnad på cokins serie a och p då det gäller adapterringar?
 
A är mycket mindre. P går att montera på objektiv med upp till 82 mm filtergänga. För A går gränsen vid 62.

Letar du adapterringar skall du ha ringar som passar ditt system. Har du P skall adapterringarna också vara gjorda för P.
 
Cokin serie a är ju mindre och funkar inte till objektiv med stor filterdiameter. Det var länge sen jag såg cokin a säljas i Sverige och det absolut vanligaste är coin p. Jag har själv några a filter och de kan jag inte använda till mina objektiv med större diameter (72 och 77mm). Vet inte på rak arm storleken på a filtren men det finns ingen anledning att inte köpa p.
 
Faktum är att en lokal fotohandlare i Piteå lagerhåller något mindre Cokinsystem, antagligen A. Hoppas någon köper det till digitalaren...
 
A-serien är ju bra om man kör digitalkompakt. Billigare och mer lätthanterligt än P.

Förr i tiden hade man ofta fasta objektiv med moderata brännvidder. T ex en uppsättning med 28, 50 och 105. Eller kanske 20, 24, 35, 50, 85, 105, 135 och 200(/4) om man var prylis. Dessa hade små filtergängor och körde man dessutom Nikon hade samtliga 52 mm. Då funkade A-systemet bra.

Idag när konsumenter i större utsträckning köper komplicerade zoomar, supervidvinklar och ljusstarka telen är det dock värre. Nu får väl P klassas som grundsystemet, och X och Z som steget upp för dem med speciella krav.
 
A-serien tas inte in till Sverige längre av agenten.
Har man tur går det att hitta lite restlager hos vissa handlare eller på begmarknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.