Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Simdiplom

Medlem
Hej! Tänkte höra vilket cokin filter som motsvarar polfilter (blåare himmel). Det ska lämpa sig för landskaps bilder.

EDIT: Det ska alltså vara ett fyrkantigt skiv filter som jag söker.

Vad jag förstår vill du inte ha ett polarisationsfilter utan bara ett filter som ger blåare himmel.

Om du går in på deras hemsida, ser du vilka det finns att välja bland. De har blå, avtonade filter i olika styrka, så att säga "detta ska du ha" kan man inte direkt göra.

Vill du bara dämpa ljuset i himlen finns ju avtonade gråfilter också i fler varianter.

//L

Ett polfilter är ett polfilter och det finns inget som "motsvarar" ett polfilter för alla dess tillämpningar. Cokin har polfilter i sitt sortiment de också men de är runda och monteras innerst i hållarens allra smalaste fack.

Om det bara är blåare himmel du är ute efter (alltså inte mustigare färger i övrigt eller minskade reflektioner i vatten och glas) är det ett avtonat filter du behöver, precis som Lena skriver.

Jag kikade på scandinavianphoto. Och det runda du nämner är det ända som jag ser är det jag är ute efter. Polaris filter låter mycket bra. Då är det alltså det runda som gäller? Då jag kikar på scandinavianphoto så skulle ett filter därifrån från cokin vara perfekt.Tack för svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar