Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Cokin A filterhållare. Har försökt hitta lite filter till det nu men hittar bara där det står Cokin P... Funkar inte det alls då?
Vad är det för skillnad på A och P?

Ajdå...Men finns det någonstans i Sverige man kan få tag på filter från A-serien nu? eller får man hålla ögonen öppna ifall det dyker upp något begagnat?

Har aldrig fotat med såna filter. Men tänkte att om jag ändå har en hållare vore det kul att få tag på filter och testa lite...

Ajdå...Men finns det någonstans i Sverige man kan få tag på filter från A-serien nu? eller får man hålla ögonen öppna ifall det dyker upp något begagnat?

Har aldrig fotat med såna filter. Men tänkte att om jag ändå har en hållare vore det kul att få tag på filter och testa lite...

Beställ på ebay. Jag har beställt såna filter från england. Sök på ebay :)

Rektangulärt/Kvadratiskt filter

Jag söker (eftersom jag är bensäker) på att det ska finnas rektangulära alt. kvadratiska polariseringsfilter av Cokin fabrikat. Oavsett vart man än söker so hittar man bara cirkulära.

På Cokins egna sidan hänvisar de åt ett fyrsidigt polariseringsfilter med ref. 160 men likväl hittar man bara cirkulära (trots att ikonen visar ett fyrsidigt filter).
http://www.cokin.co.uk/pages/pola1.htm

Jag börjar få lite små-damp över det hela och ber om hjälp. Känner någon till något om dessa fyrsidiga polariseringsfilter av cokin?

Pol

Jag har exakt samma problem för jag vill köpa ett polfiler för P serien men jag kan inte det någonstans.

Jag söker (eftersom jag är bensäker) på att det ska finnas rektangulära alt. kvadratiska polariseringsfilter av Cokin fabrikat. Oavsett vart man än söker so hittar man bara cirkulära.

På Cokins egna sidan hänvisar de åt ett fyrsidigt polariseringsfilter med ref. 160 men likväl hittar man bara cirkulära (trots att ikonen visar ett fyrsidigt filter).
http://www.cokin.co.uk/pages/pola1.htm

Jag börjar få lite små-damp över det hela och ber om hjälp. Känner någon till något om dessa fyrsidiga polariseringsfilter av cokin?

Jag undrar lite varför du vill ha det fyrkantiga. Det runda är mer praktiskt, eftersom man kan kombinera det med tonade filter. Det finns en särskild rundad del i hållaren som det runda passar i, och så petar man på det för att ändra vinkeln. Om man har det fyrkantiga måste man vrida hela filterhållaren, och om man vill kombinera med tonat filter blir man låst till att vrida båda filtren tillsammans, medan man kan orientera dem olika när man har det runda polfiltret.

Jag undrar lite varför du vill ha det fyrkantiga. Det runda är mer praktiskt, eftersom man kan kombinera det med tonade filter. Det finns en särskild rundad del i hållaren som det runda passar i, och så petar man på det för att ändra vinkeln. Om man har det fyrkantiga måste man vrida hela filterhållaren, och om man vill kombinera med tonat filter blir man låst till att vrida båda filtren tillsammans, medan man kan orientera dem olika när man har det runda polfiltret.

Jag noterade att de runda filtrena har en massa taggar runt om, så dessa ska klart sitta i någon form av grej som tillåter att de kan vridas i hållaren... antar jag?

Jag noterade att de runda filtrena har en massa taggar runt om, så dessa ska klart sitta i någon form av grej som tillåter att de kan vridas i hållaren... antar jag?

Filtret kan roteras fritt i hållaren, och taggarna är för att man ska kunna dra med fingret över för att vrida det.

Nu har jag lagt ut lite krokar och faktiskt lyckats få tag på några cokin-filter genom bekantas bekanta.. Förmodligen sånt som dom inte ville ha kvar. Så jag vet ju inte hur bra de är, inte hunnit testa alla än.. Ett av filtrena heter iaf Cokin A190 Colorback Mauve Special Color Effect Filter.
Så här ser det ut http://www.amazon.com/Cokin-A190-Colorback-Special-Effect/dp/B001TQF84W

Någon som vet vilket syfte det har? Har googlat lite men inte hittat något.. Det är ett litet lila filter och ett stort gult filter. Förstår inte vitsen med det gula för det får ju inte plats i hållaren!
Testade det lila men det blev som ingen skillnad jämfört med att fota utan filter..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar